sns i världen

joel  |  Publicerad 2009-05-24 08:53  |  Lästid: 2 minuter

Då. Två unga killar med ett abnormt intresse för sneakers. Nu. Ett mångmiljonföretag erkänt världen över. I år firar Erik Börjessons och Peter Janssons Sneakersnstuff tioårsjubileum. Här är historien om pengarna, prompt återkommande inbrotten och framtiden.

Hur går det för Sneakersnstuff idag?
–    Det går bra för oss, säger Erik. Men vi håller oss till det vi känner att vi klarar av. Ska vi växa och bli större så krävs det att en extern partner kommer in, både med kunskap och som finansiär. Det är inte självklart att öppna tio butiker och tro att alla ska gå lika bra.
–    I dag tänker vi mer med huvudet än hjärtat, fortsätter Peter.
–    Precis, säger Erik. För under de här tio åren har det utvecklats en mycket större marknad för lifestyle. Det är en helt annan business att sälja skor i dag. Till och med de stora företagen satsar på sneakers. Nu handlar det inte längre om två passionerade sneakernördar på söder som driver det här. Nu finns det stora ekonomiska intressen i branschen.

Vad är ert unikum?
–    Att vi verkligen älskar sneakers, säger Peter. Men också att vi är både ”det tuffa” och ”det folkliga”, inte antingen eller. Mixen gör oss unika.

Vem är er typiska kund?
–    Alla som älskar sneakers, så klart, säger Erik. Men från ett tråkigt företagsekonomiskt sätt så är vår generella kund mellan 19 och 35 år. Många förknippar oss med yngre konsumenter, men så är det inte.

Vilket är ert bästa minne under dessa tio år?
–    Oj, det är så många, säger Erik. Men det bästa har nog varit alla människor som vi fått träffa. Allt ifrån ouppnåeliga idoler, som vi har fått komma nära, till alla kunder vi träffat i butiken. Bara den gången då det kom några riktiga östermalmskillar i taxi till söder och stannade utanför bara för att de hade hört talas om den här butiken, det var lite kul.
–    Eftersom vi har så många bra minnen så har vi gjort en hemsida nu till vårt jubileum, sns10years.com, berättar Peter.

Och det sämsta?
–    Stölder och inbrott, säger Peter och suckar. Det har vi haft så många av under åren att det nästan är larvigt.
–    Ja, nästan varje lönehelg brukade det hända innan vi satte upp gallret i fönstrena, fortsätter Erik. Alla negativa minnen är på ett eller annat sätt kopplade till pengar. För mig var det väldigt jobbigt när det gick dåligt, det tog mycket energi och kraft att försöka vända det uppåt.

Hur ser framtidsplanerna ut?
–    Vi har en del mindre projekt på gång men ingen ny butik eller så, säger Erik. Vi är, liksom alla andra företag, ganska avvaktande just nu i och med den medieuppblåsta finanskrisen. I slutet av året kanske vi kan börja göra lite planer. Just nu står vi och väger lite. Ska vi fortsätta och finslipa och bli bättre på det vi gör, expandera eller försöka nå utomlands? Det återstår att se.

Jacqueline Joo

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 23:20