Spelbolaget som budade hem Filip & Fredriks rekordauktion: “Tar kritiken på allvar”

Spelbolagen får ofta kritik för att kapitalisera på människors beroenden. Nu vill Casumo, som ropade hem Filip och Fredriks auktion i Musikhjälpen visa att de tar kritiken på allvar.

Joel Linde  |  Publicerad 2016-12-19 17:43  |  Lästid: 2 minuter
filip-fredrik-musikhjalpen

Filip Hammar och Fredrik Wikingsson slog rekord i årets Musikhjälpen när de auktionerade ut att göra en reklamfilm för högstbjudande företag. Efter bud från bland annat Gant, Billys Pan Pizza och Skara Sommarland var det till slut spelbolaget Casumo som la det högsta budet på 3 400 100 kronor.

– Vi är jättestolta över vad vårt bidrag kommer kunna leda till, det står att det räcker till att bygga två helt nya skolor i Afghanistan till exempel. Det är ett första steg för att bidra till en lite bättre värld, säger Markus Thunholm på Casumo.

Varför var ni så angelägna att vinna just den budgivningen?

– Det har enbart att göra med syftet och vart pengarna skulle gå, det här välgörande ändamålet. Vi bestämde oss i veckan för att vi skulle bidra till Musikhjälpen och samarbetet med Filip och Fredrik tyckte vi var den mest perfekta vägen att gå.

Hur kommer samarbetet att se ut?

– Vår ambition med det som kommer ut av det här är att även det materialet ska ha ett välgörande ändamål. Vi är inte ute efter att kommunicera produkter eller några erbjudanden. Det ska inte göras i vinstsyfte utan som CSR (Företags samhällsansvar, Corporate Social Responsibility, reds. anm). Det finns en kritik mot spelbranschen och det här är ett sätt att visa att Casumo tar den kritiken på allvar.

Filip och Fredrik är ju redan sponsrade av Svenska Spel. Hur skulle ni se på om de fortsatte det samarbetet?

– Det kände jag inte till. Men det är inget som gör skillnad för vår satsning och vårt initiativ. Konkurrenter emellan tror jag inte det spelar så stor roll när det handlar om välgörenhet. Det stör inte oss.

Filip och Fredrik har samarbetat med Svenska Spel under en period genom att marknadsföra deras Eurojackpot i sin podcast. Så här säger Lotta Westerberg, kommunikationsansvarig på Svenska spel för bland annat Eurojackpot.

– Vi har inte planerat hur vi ska jobba vidare. Det står vem som helst fritt att buda och det viktigaste är ju att pengarna kommer behövande till godo. Vi har ett samarbete (med Filip och Fredrik) fram till årsskiftet men har inte beslutat hur vi ska gå vidare, vi vet inget om hur vi kommer fortsätta under 2017. Men jag tror inte att det här kommer påverka.

Tror du att detta var en kupp från Casumo för att sno Filip och Fredrik från er?

– Jag har inte tänkt så konspiratoriskt faktiskt. Jag kan inte uttala mig om det.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-06 15:33