Spridningskollen lägger ner: “Hoppas branschen lämnar 90-talet”

Bahnhof hoppas att resurserna i stället läggs på att förbättra utbud och tjänster som folk faktiskt vill ha.

Joel Linde  |  Publicerad 2016-10-31 14:32  |  Lästid: < 1 minuter

Vissa av er har kanske kommit i kontakt med Spridningskollen – ett initiativ som drevs av inkassobolaget Gothia Law för att driva in pengar till upphovsägare vars material spreds olovligt.

Genom att spåra enskilda användares ip-adresser skickade de ut kravbrev och fakturor på 2 000 kronor till alla som spridit eller laddat ner material från någon av de representerade upphovsägarna.

Men Spridningskollen blev inte långvarig. Sedan starten för ett par månader sedan har bredbandsleverantören Bahnhof tagit strid mot Spridningskollen, dels genom att registrera just det namnet som sitt eget varumärke och därefter kräva Spridningskollen på 2 000 kronor för varumärkesintrång.

Bahnhof uppmanade även människor att protestera mot initiativet vilket ledde till att 25 000 klagomål skickades till justitieminister Morgan Johansson (S).

Och i dag, måndag, kom beskedet att Spridningskollen upphör. De säger själva att de trots allt lyckats minska den illegala nedladdningen för vissa titlar med upp till 17 procent.

De menar också att de ökat allmänhetens kunskap om vilket juridiskt ansvar man har i upphovsrättsfrågor.

Bahnhofs kommunikationschef, Jon Jordås, är dock väldigt glad.

– Förhoppningsvis betyder det här också att upphovsrättsbranschen på allvar lämnar 90-talet och lägger sina resurser på bättre upplevelser i stället, som exempelvis Netflix och Spotify gjort, säger han.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-05 15:39