Svensk toppmodell första mörkhyade ansiktet för Rolls Royce – efter 112 år

112 år tog det innan Rolls Royce anlitade sin första mörkhyade modell. Inte en sekund för tidigt tycker Café, som tog en pratstund med svenska toppmodellen Rogér Dupé om hur det är att vara vassare än nästa (kanske) James Bond.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2016-06-21 14:39  |  Lästid: 2 minuter

Om du tittar på lyxbilmärket Rolls Royces senaste reklam kanske du känner igen ett bekant ansikte. Den stiliga mannen i blå kostym är inte någon mindre än Rogér Dupé, känd från bland annat flera modejobb i Café, och med på senaste listan över Sveriges 50 bäst klädda män. Rogér har haft en kometkarriär som modell de senaste åren, en karriär som tog sin början i Bäckby, en förort till Västerås. I och med hans roll som ansikte utåt för den nya Rolls Royce-kampanjen tog det anrika bilmärket ett välbehövligt steg in i samtiden då man för första gången anlitade ett mörkhyat ansikte utåt. Café tog en pratstund med Rogér om kampanjen.

Foto: Studio Emma Svensson
Foto: Studio Emma Svensson

För läsaren som inte känner dig sedan tidigare, vem är Rogér Dupé?

– Jag skulle beskriva mig själv som en stabil, ödmjuk och driven kille som ofta har valt att gå min egen väg. Jag tror mycket av mitt driv kommer från fotbollen som jag levde för innan. Där fick jag lära mig att träning och vilja slår talang.

Hur gick själva plåtningen för Rolls Royce till?

– Jag blev nedflugen till Chichester i England där Rolls Royce har sitt huvudsäte. Där fick jag träffa hela teamet och ägarna. Först var jag lite nervös, men det släppte fort eftersom alla var så trevliga. De berättade om märkets bakgrund, och jag om min. De förklarade att en Rolls Royce handlar om känslan du får, inte hur mycket pengar bilen kostar. Så de lät mig provköra en bil för att förstå, och det gjorde jag. Jag var som ett litet barn, en helt sjuk upplevelse!

Pratade Rolls Royce något med dig om beslutet att göra dig till ansiktet utåt för sina bilar?

– De sade att det här jobbet är något utöver det vanliga, något som kommer skriva historia. De berättade att det var första gången en mörkhyad modell användes som ansiktet utåt för märket, och att de var glada att få jobba med mig. Jag fick faktiskt reda på att det stod mellan mig och Idris Elba, ganska roligt!

Bristen på mångfald inom modevärlden har varit ett hett debattämne där bland annat märken som Balenciaga har fått kritik, hur upplever du att det ser ut?

– Jag tycker att det fortfarande behövs göras mycket, även fast jag tycker att det har hänt otroligt mycket på några år. Jag minns att jag var Sveriges första mörkhyade modell som lyckades på både den svenska och internationella marknaden. Trots att Sverige är ett otroligt mångkulturellt land blev jag den första, vilket jag tyckte var konstigt då. Jag menar, mode är inte bara till för en folkgrupp eller ras. Vi alla använder oss av kläder här på våran planet, så jag tycker alla ska få vara delaktiga oavsett etnicitet.

Hur känns det att ha landat den här kampanjen framför någon som Idris Elba som just nu ryktas bli nästa Bond?

– Det känns oerhört stort, och det håller fortfarande på att sjunka in. Det känns som jag har fått ett bevis på det hårda jobbet jag har lagt ner under dessa år.

Se Rogér i kampanjen nedan:

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-04 13:40