Annons
Annons

Svenskarnas succé i Bollywood – se humorklippen med över 16 miljoner visningar

Vi har nog alla tänkt att det vore kul att göra något helt annat än det vi är vana vid. De här killarna gjorde precis det.

Joel Linde
Dela (114)
Tweeta
Annons

Känner du att en vardag i Sverige med regelbundet jobb och några veckors semester om året inte verkar vara din grej? Då kanske du kan testa att göra som Johan Bartoli, 26, och Hampus Bergqvist, 25, som efter ett fyraårigt civilekonomprogram bestämde sig för att inte söka några jobb.

– När det började lida mot sitt slut och vännerna kände den enorma jobbhetsen, och att man ska ta beslut vad man ska göra med sitt liv, så kände väl vi att det finns så mycket annat man kan göra i världen än att ta ett standardjobb i Stockholm, säger Johan Bartoli till Café.

– Vi tänkte att vi drar nånstans och gör nån sjuk grej, och så fick vi upp ögonen för Bollywood och satsade på det.

För tio månader sen bar det alltså av mot Indien, Mumbai och Bollywood. De två, långa blonda killarna stack visserligen ut i mängden, men de kände ingen och hade ingen direkt ingångspunkt. De fick ge sig ut, gå på provspelningar, prata med folk, och till slut började jobben trilla in. Det var allt från reklamfilmer, statistroller, dramaserier och långfilmer.

Som brukligt är hade de även en Facebooksida, ”2 Foreigners In Bollywood”, där de la upp diverse korta filmsnuttar på saker de tyckte var kul. Men efter några månader filmade de en egen sketch där de belyste kulturkrocken de upplevde.

– Då blev det kaos på nätet. Vi fick en jävla massa följare och då tänkte vi att det kunde bli något. Vi jobbar fortfarande som skådespelare, det är så vi drar in stålarna nu, men vi vill ta ”2 Foreigners In Bollywood” vidare också, säger Johan Bartoli.

I den här filmen, som var deras första stora succé, driver de med den orimliga attityd som vissa tuk-tuk-förare upplevs ha. De har båda tagit lektioner i hindi vilket de har stor användning för i filmerna.

– De har en grej här i Indien, att de skakar så där karakteristiskt på huvudet och då betyder det ungefär ”fuck you, jag drar vidare”. Så det tyckte ju folk var kul, men också att det var Hampus som körde, en lång, vit kille. Indierna gillar ju att se hur vi uppfattar de här situationerna och typiska indiska saker och vad som händer när vi sätter oss i dem.

Den filmen ledde till hundratusentals nya följare, och givetvis ledde det i förlängningen också till att de blev mer igenkända både på provspelningar och på gatan.

– Nu kan man knappt gå ut på stan utan att de kommer fram och vill ta en selfie.

Den här filmen är deras mest sedda just nu, med över 11 miljoner visningar.

Men trots framgången på sociala medier får de fortfarande all sin lön från skådespeleriet. Från början var deras mål att gå plus minus noll, och det uppnådde de ganska snabbt.

– Det är faktiskt bra pengar här. Om man tittar på dagslönen är det schysst, för oss har det varit mellan 1 000 – 4 000 kronor per dag. Sen jobbar vi ju inte varje dag heller, men det gäller att dra in ett par schyssta jobb varje månad.

Snart går deras arbetsvisum ut, men det ska inte vara några problem att förlänga det, säger de.

– I Bollywood blir drömmar verklighet. Det funkar faktiskt här!

Följ Johan och Hampus på Instagram och Facebook!

Annons

Dela (114)
Tweeta

Annons

Laddar