Hoppa till innehåll

Så vill Tictail få oss att shoppa mer hållbart

Thowe Wagner Larsson

Människor som lägger ner tid, tanke och omsorg i sina kreationer bör uppmärksammas mer, menar Tictail. I nya kampanjen Not Faceless står slow fashion i fokus.

Nya kampanjen Not Faceless syftar till att öka medvetenheten kring slow fashion – ett sätt att shoppa mode och samtidigt knyta an till dess designer och tanken bakom kreationen.

”Ingenting är heller till för att vara längre än den aktuella trenden. Kläderna är utbytbara, anonyma och ansiktslösa”, skriver Tictail i ett pressmeddelande.

Fenomenet med kollektioner som visas på catwalken och sedan direkt återfinns i butik kallas fast fashion. Helst ska det ske så snabbt och så billigt som möjligt. Forskning visar att ett plagg används i genomsnitt sju gånger innan det kastas bort. Många designers och märken arbetar även med begreppet See now, buy now, det vill säga att du kan se de nya trenderna på visningen och sedan köpa hem dina favoriter direkt, ofta utan någon butik som mellanhand.

– När jag tittar i min garderob är jag väldigt stolt över vetskapen om att jag har en riktigt relation med designerna bakom alla plagg. Jag sätter på mig en byxdress och vet att den var designad av Wray Serna i hennes studio i Brooklyn, vilken jag har besökt flera gånger. Visst, det är lätt att gå in i en Zarabutik och gå därifrån med en prisvärd, trendig outfit. Men är det ett klädesplagg du kommer att behålla i flera år? Är det något du kommer att bära fler än en gång?, säger Briana Feigon på Tictail.

Hon fortsätter:

– Jag tror att det är viktigt att för att behålla en hållbar och medveten modeindustri behöver vi lära känna designern vi shoppar av – och verkligen förstå historien bakom produkterna vi köper.

Tictails kampanj Not Faceless syftar till att visa upp både kreatören bakom plagget och fördelarna med att stötta mindre företag och entreprenörerna bakom. Kampanjen är tänkt att vara en plattform där kreatör kan uttrycka sina värderingar och hur de ser på världen genom sitt skapande.

I samband med kampanjen släpper Tictail sin lookbook för AW17, plåtad i den svenska skärgården. Kollektionen sammanfattar Not Faceless-kampanjen genom att spela på känslorna som uppkommer av att shoppa slow fashion – att plagget är uttänkt och hänsynsfullt producerat.

I kampanjen finns 35 varumärken från 12 länder med. Bland annat är svenska Deuxième Studios, Le Stockholmsyndrome, Arethé Stockholm och Jennie-Ellen representerade i kollektionen.

Ett urval av kollektionen Not Faceless ser du här nedanför. Vill du se hela kollektionen, besök Tictails kampanjsida.

Jacka Avery, köp den här.

Väska Deadwood Lucas, köp den här.

Tröja Human Scales, köp den här.

Tröja High life, köp den här.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.