Var lägger man solbrillor i en sportbil? Café testar Seats nya Leon Cupra

Nya, sportiga, SEAT Leon Cupra har 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift, tar sig från 0-100 på 4,9 sekunder och presenterar ett tjusigt yttre. Hårda, viktiga, fakta när man köper bil. Men hur bra klarar en sportbil de mer vardagliga funktionerna? Cafés Joakim Almén åkte till Barcelona för att testa detta.

Joakim Almén  |  Publicerad 2017-02-27 12:00  |  Lästid: < 1 minuter
Cafés Joakim Almén biltestar i Barcelona.

De flesta biltester ser ungefär likadana ut och innehåller terminologi som inte säger speciellt mycket för den måttligt bilintresserade: maxvrid, newtonmeter, DSG-växellåda, TSI-motor – listan på facktermer kan göras bra mycket längre.

Det är ingen tvekan om att nya SEAT Leon Cupra är en snabb bil (2015 slog combivarianten banrekordet runt klassiska Nürburgring – före tidigare rekordhållaren, Audis betydligt hästkrafttyngre, och dyrare, RS4 Avant) och innehåller mycket körglädje för pengarna. Bilens kurvtagning på racingbanan Castellolí imponerar sannerligen.

Men, med det sagt. Många som köper bil är inte regelbundna Top Gear- eller Mera Motor-tittare. Istället är det mer bruksenkla frågor i stil med hur enkelt det är att koppla in telefonen, och man kan styra bilens viktigaste mediafunktioner via ratten som det funderas kring.

Café bestämde sig för att testa detta enligt devisen ”viktigt på riktigt”. Imponerar gör framförallt den användarvänliga multimediateknologin, USB-anslutning av telefonen till Leon Cupras 8-tums touch screen är lika smidig som busenkelt.

Dessutom är multimediasystemet kompatibelt med Apple Carplay, Android Auto och MirrorLink. Utöver detta finns det en switchknapp för bilens egna screen-funktioner, såsom GPS eller backkamera. Alla funktioner går också att manövrera föredömligt enkelt via bilrattens knappar.

Ljudvolym, fack för solbrillor och bagage – Café testar SEAT Leon Cupra 300

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-02 21:14