Därför rasar folk över den nya kostnaden på plastpåsar

Från och med den 1 juni får kunden betala för plastpåsar även i klädbutiker. De flesta ser det som ett bra steg mot ett mer hållbart samhälle, men många ställer sig ändå frågande till om det finns bättre sätt att värna om miljön.

Joel Linde | Foto IBL  |  Publicerad 2017-06-02 15:09  |  Lästid: 3 minuter

Café skrev tidigare om den nya EU-förordningen som innebär att alla som tillhandahåller plastpåsar måste ta ett större ansvar för att minska förbrukningen av dem. Exakt hur det ska göras är inte reglerat, men klädjättarna H&M, Lindex och KappAhl startade initiativet One Bag Habit som innebär att de tar betalt för påsarna. Överskottet från försäljningen ska gå till att vidareutveckla butikernas miljöinitiativ.

Men det är inte alla som är helt nöjda med satsningen. På sociala medier påpekas flera aspekter som man tycker är dåliga och ett hundratal har reagerat med arga emojis.

Här är några av kommentarerna i sociala medier:

1. "Plast gör fortfarande skada"

"För jävla dåligt! Är det för miljön eller för att bolagen ska tjäna ännu mer pengar? Samtidigt pågår just nu en stor oljesanering från ännu ett fartyg där oljan precis landat på Bohusläns klippor. Vad gör mest skada?"

2. "Vad hjälper det?"

"Vad hjälper det för miljön? Ta bort dem helt!"

3. "Jag använder dem till soppåsar."

"En liten undran: Är det bara jag som använder plastkassarna till soppåsar? Som sedan bränns och blir fjärrvärme, åtminstone där jag bor."

Vi hörde därför med H&M om det verkligen inte finns något bättre sätt för dem att värna om miljön. Så här säger Joanna Morell, presskontakt på H&M Sverige.

Förbrukningen av påsarna kanske minskar, tror ni också att nedskräpningen kommer minska?

Via: Flickr/Nordiska Museet

"Målsättningen med initiativet är att minska påskonsumtionen och på så sätt bidra till en mer hållbar resursanvändning samtidigt som vi minskar nedskräpning och ökar medvetenheten om påsars negativa miljöpåverkan. Vi hoppas såklart att initiativet resulterar i att fler inte väljer att köpa nya påsar eller exempelvis att fler väljer att använda en och samma tygpåse."

Tror ni att fler påsar kommer återvinnas bara för att kunden får betala för dem?

"Att ta betalt för påsarna hoppas vi kan fungera som ett incitament och en morot för kunden att minska sin konsumtion av påsar."

Det låter som att mycket av ansvaret egentligen landar på konsumenterna? De får betala extra och de förväntas återanvända och återvinna påsarna.

"Vi tror generellt sett att vi kan göra störst skillnad när vi samarbetar med våra kunder i hållbarhetsfrågor och det gäller även detta initiativ. Medlemmarna i One Bag Habit tror att vi tillsammans har större genomslagskraft och att initiativets syfte blir tydligare för konsumenten när vi är flera från branschen som går samman. Genom att ta betalt för påsarna sänder medlemmarna i One Bag Habit en signal till kunden av vikten att minska konsumtionen av påsar."

Borde ni ta ett större ansvar för att era påsar återvinns och inte hamnar i naturen? Till exempel genom att ha ett pantsystem för påsarna?

"H&M tittar hela tiden på hur vi kan utveckla och förbättra våra erbjudanden, att införa ett pantsystem för påsar i framtiden är ingenting vi utesluter."

Ni skriver att överskottet från påsarna går till välgörande ändamål, men är det inte så att vissa omkostnader ni hade tidigare nu kommer täckas av intäkterna från påsförsäljningen? Borde inte alla intäkter gå till miljöfrämjande ändamål?

Bild: Wateraid/Anna Kari

"På H&M kommer överskottet att doneras till WaterAid och det är endast en liten del av försäljningen som går till andra omkostnader, bland annat för miljöavgifter och att tillverka en så hållbar påse som möjligt. H&M investerar och donerar årligen miljonbelopp i olika hållbarhetsinitiativ med miljöfokus. Vår förhoppning är att den årliga transparenta redovisningen, av storleken på donationen som går till WaterAid, ska kunna visa på att detta initiativ verkligen gör skillnad för en mer hållbar framtid."

Ett annat initiativ som startats för att minska förbrukningen av plastpåsar är PantaPåsen. Det startades 2015 med målsättningen att plastpåsar ska kunna pantas på samma sätt som PET-flaskor och burkar. Genom att återvinna plastpåsar och i stället använda avfallspåsar till sopor sparas stora mängder energi. För de som föredrar tygpåse är det viktigt att de används flitigt – att tillverka en tygpåse kräver nämligen 131 gånger så mycket energi som att tillverka en plastpåse.

Andra butiker som anslutit sig till One Bag Habit är Gina tricot, Joy, Lagerhaus och MQ.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 00:24