Herrlandslaget lyfter fram fansen – vill bli världens största: “Siktar på 20 000”

De svenska landslagsfansen har imponerat de senaste åren – nu vill landslaget bygga ytterligare starka band mellan spelarna och fansen.

Olle Arnell  |  Publicerad 2017-11-08 13:58  |  Lästid: 2 minuter

De senaste åren har det svenska herrlandslaget i fotboll haft ett imponerande bortafölje i kvalmatcher och turneringar. När man presenterade sin nya tröja inför VM-kvalet och eventuellt stundande VM-turnering gjorde man det därför med en hyllning till fansen.

Tillsammans med Adidas har man gått ut med en kampanj med målet att bli världens största landslag.

Kampanjen är i form av ett virtuellt omklädningsrum där alla som vill känna extra samhörighet med landslaget och fanskaran som stödjer dem kan gå in på den här sajten och registrera sitt namn. Man tilldelas då sitt unika tröjnummer på en virtuell landslagströja tillhör då vad som väntas bli världens största landslag.

Café kontaktade Sandra Essesjö, PR-chef på Adidas.

Finns det en siffra, ett rekord, att slå? 

– Vi känner inte till något liknande försök men vi har snart 5 000 spelare och räknar med att det här blir svårslaget.

Hur många anslutna till kampanjen är målet?

– Vi vill ha med hela svenska folket. Innan fredag hoppas vi ha skapat världens största landslag med minst 20 000 spelare.

Vad slutar matchen på fredag?

– 1-0 till Sverige.

Så här ser landslagströjan ut utan människa i den.

Daniel Lindström, modechef på Café, vad tycker du om tröjan?

– Den är väldigt fin. Den har en mer stilren design än tidigare, särskilt jämför med Umbros modeller. Jag gillar att de tre ränderna är placerade på sidan istället för på axlarna och att bröstet är rent.

Är det något du inte gillar med den?

– Problemet är inte designen utan att färgerna gul och blå inte funkar tillsammans rent estetiskt. Så är det bara. I en världsranking över landslagströjor skulle Sverige inte hamna bland de hundra bästa.

Vilket svenskt landslagsställ är snyggast genom tiderna?

– Jag gillar inte nostalgi men när man tittar på bilder på gamla matchtröjor är det nog ingen som slår VM-stället från 1958.

Albin Ekdal och Mikael Lustig i den nya landslagströjan.

Självklart är Café med i Sveriges största landslag och för att få spridning på kampanjen har man samarbetat med en rad svenska kändisar, främst inom musikbranschen. Till exempel Sebastian Ingrosso och Michel Dida.

Och Otto Knows och Nimo.

Här kan du gå med i världens största landslag och om du även vill ha en fysisk landslagströja med ditt namn och nummer på fixar du det lätt hos Intersport, på Intersport i Mall of Scandinavia kan du trycka ett fyrsiffrigt nummer på ryggen!

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-10 14:45