Viktor & Rolf för H&M

joel  |  Publicerad 2006-10-12 22:10  |  Lästid: 3 minuter


Viktor & Rolfs herrkollektion för H&M är spjutspetsmode till lågpris. Cafés modechef Daniel Lindström har talat med den dynamiska designduon och visar plaggen först av alla.

Vi tar de vanligaste frågorna om Viktor & Rolf först:
• Nej, de är inte tvillingar. Men de är båda 37 år och klär sig likadant.
• Nej, de är inte ett par privat. Men de är ständigt sida vid sida, gör all design tillsammans och ”är alltid överens i det kreativa arbetet”.

Holländarna Viktor Horsting och Rolf Snoeren startade sitt klädmärke 1994 och har på tolv år gått från konkurshot till att bli modevärldens mega­darlings. De är kända för att göra starkt konceptuella och sagoinspirerade visningar i Paris, som den för kollektionen ”Russian doll” 1999 där supermodellen Maggie Rizer ensam bar samtliga plagg.

vr1
Gråmelerad collegetröja med silverpil i metallbroderi, 398 kronor. Smokingbyxa 1 198 kronor (för hel smoking). Grå sko med svarta lackdetaljer, 998 kronor.

2004 lanserade de parfymen Flowerbomb där flaskan är formad som en handgranat och i den nya butiken på via Via Sant Andrea i Milano är hela inredningen vänd upp och ner.

Viktor & Rolfs kollektion för H&M, döpt till ”Struck by love” släpps i butikerna (totalt 300 stycken i 24 länder) den 9 november och förväntas bli samma kommersiella och mediala succé som samarbetena med Karl Lagerfeld (2004) och Stella McCartney (2005).
– Vi är väldigt stolta över att H&M frågade oss och tackade ja omedelbart. Att nå ut till en stor och bred publik är en dröm för oss. Vi vill klä människor i vardagen.

vr2
Smårutig kavaj med broderad ficka, 998 kronor. Benvit skjorta med vinrött/svart pilmönster, 398 kronor. Grönbrun manchesterbyxa med pilbroderier, 498 kronor.

Herrkollektionen är uppbyggd som en basgarderob. Från en elegant smoking, udda kavaj, trenchcoat och vit skjorta till jeans, collegetröja, ett par skor och övriga accessoarer, till exempel glasögon och slips. På samtliga herrplagg återfinns pilar som dekoration, applicerade stort på collegetröjans bröst eller mer gömda i fodret på smokingen.

vr3
Tryckta och broderade pilar är herrkollektionens genomgående tema.

Viktor Horsting och Rolf Snoeren förklarar att de valt plagg efter hur de själva klär sig och hur de tycker att en modern mans garderob ska vara uppbyggd.

Vilka är de fem måste-ha-plaggen för en kille?
– Trenchcoat, smoking, smokingskjorta, collegetröja och jeans. Från dag till kväll är du beroende av raffinerade sportplagg och mer sofistikerade finkläder. Sen kan du mixa och matcha som du vill efter humör och tillfälle.

vr4
Svartgrå smokingkavaj i denim, 998 kronor. Byxa med revär, 498 kronor. Vit frackskjorta med plissering och manschettknappar i metall, 398 kronor. Grå sko med lackdetaljer, 998 kronor.

Vem eller vad har varit er starkaste inspirationskälla genom karriären?
– Eftersom vi är holländare blev vi inte exponerade för mode som små eftersom mode knappt existerade i Holland på den tiden. Vi har heller aldrig inspirerats av en resa till en speciell plats eller en historisk person, för oss handlar det mer om känslor och tankar. Vi ser mode mer som en verklighetsflykt.

Beskriv Viktor & Rolfs designfilosofi.
– Det här låter som en riktig modeklyscha, men Viktor & Rolf handlar mycket om ”klassiker med en tvist”, uppdatera användbara och eleganta kläder och ge dem en modern touche.

vr6
Som tidigare: Broderade och tryckta pilar är kollektionens genomgående tema.

Om jag ska köpa ett enda plagg från er H&M-kollektion, vilket skulle det vara?
– Smokingen. Den tillhör herrmodets verkliga klassiker och är svår att finna till ett överkomligt pris. Vår H&M-smoking är demokratiskt skrädderi!

vr7
Grå frackskjorta, 398 kronor.

Daniel Lindström

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 22:51