Annons
Annons

thomas

Du tränar och tränar, men inget händer med dina armar. Vi frågade Thomas Skoglund, personlig tränare, vad du gör för fel. 

* * *

1. Du äter inte tillräckligt mycket

Problemet är inte att du har för små biceps, problemet är att du hela du är för liten. Cirkulera din kost runt ett högt proteinintag, proteiner är kroppens – och således även musklernas byggstenar. Minns uttrycket ”du är vad du äter”, och få vill se ut som en sparris.

Annons
Gilla Cafe.se på Facebook

 

2. Du tränar varje dag

Ingen kroppsdel blir större av att du hela tiden tränar den. Musklerna bryts ner genom mikroskopiska blödningar vid ansträngning, du hamnar i ett tillstånd som är direkt nedbrytande. Detta behöver stoppas med hjälp av intag av snabb energi. Reparationen – samt uppbyggnaden – kickar in mellan 48-72 timmar efter avslutat pass.

 

3. Du tränar inte benen

Armarna behöver övriga kroppen för att växa. Den magiska formeln sitter inte specifikt i benen – utan kommer från att vi arbetar med kroppens största muskelgrupper (däribland benen). Genom att lägga in tung ben-, rygg- och bröstträning påverkas kroppens naturliga testosteronproduktion och dina armar kommer växa på ett sätt långt bortom isolerade bicepscurls. Anledningen till att benen får sola sig i denna berömmelse är för att det är en kontrast till armarna – det vill säga du kan träna benen utan att det ”kostar” dig energi från överkroppen och armarna. 

 

4. Du varierar inte träningen

Visst, isolerade övningar är en stor del när det kommer till armträningen – men dina biceps kommer upplevas som större med balanserade muskler runt om. Du behöver dels träna hela armens länk, från handlederna, underarmarna upp till bicepsen. Lägg dessutom krut på bröst samt axelmuskulaturen för bättre visuella resultat.

 

5. Du glömmer bort triceps

Många tränar bara biceps. Bara. Det är triceps som ger överarmarna sin storlek, överarmen består av fler muskelhuvuden från triceps än biceps – glöm därför aldrig bort armarnas baksidor!

 

6. Du varierar inte volymen

Variation är A och O i muskelutveckling. Du måste periodicera din träning, oavsett muskelgrupp! Att ligga sub 5 i repsantal kommer bygga upp din styrka, 8-12 din storlek och +12 din uthållighetsbaserade styrka. Optimalt för tillväxt är 8-12 reps, men variation är alltid nyckeln till framgång.

 

7. Du varierar inte övningarna

Många tränar sina biceps med hantlar, barbells eller kabel – bara. Glöm inte bort att variera övningarna. Ctrl + Alt + Del – skrota dina gamla övningar om du inte gjort det på ett tag. Börja om. Träningsvärlden är full av övningar som du kan variera dig med – våga bryta och byta dina gamla mönster inom armträningen!

 

8. Du jobbar inte med greppet

Ju starkare grepp, desto starkare person. Ett bra grepp gör att du orkar mer, men också att du kan träna hårdare. Tvivlar du? Fråga dig då om du någonsin sett en brottare med små och klena armar.

* * *

Läs också!

Yuccien är den nya hipstern – så vet du om du är en av dem

16 bevis på att Södermalm har Sveriges roligaste poliser

Passa på, nu kan du flytta in i Joakim Thåströms gamla hus

Annons

Dela (64)
Tweeta

Annons


Laddar