Annons
Annons

Arenan med 1 264 ölkranar nya beviset på att USA är bäst på sport

NFL-laget satsar på mikrobrygd lokalöl i våldsamt många kranar när de bygger ny arena.

Markus Thunberg

Ibland händer det att man befinner sig på Tele 2 Arena för att se ett mittenmöte i Allsvenskan, i det som förut hette Cloetta center för en frostig hockeymatch, eller i Täljehallen för att se Kings tvåla dit något sämre lag i Basketligan.

Annons

Det är ingen överdrift att säga att bekvämligheterna är torftiga och att det tar evigheter när alla ska handla i paus. För oss som inte är i någon loge är det kexchoklad, kaffe, någon korv och på sin höjd en avslagen folköl som gäller.

Annat är det i frihetens land USA. Där har man sedan länge förstått att sport är underhållning för folket och att folket gillar mat och dryck. Därför är det föga förvånande att NFL-laget Atlanta Falcons nybyggda arena Mercedes-Benz stadium inte sparar på krutet.

I arenan som tar 83 000 personer har man klämt in hela 1 264 ölkranar. Och det är inte bara Budweiser, Miller och de gamla vanliga sportbärsen som hälls upp. I nybygget har man satsat på lokala mikrobryggerier som Creature Comforts, Jekyll, Monday Night, SweetWater och Terapin, skriver sajten Myajc. En amerikansk 35 centilitersöl uppges kosta 49 spänn.

– Det dricks såklart öl på sportevenemang. Det handlar om en härlig dag med vänner och familj och då vill man ha ett par bärs, säger Mike Gomes till Myajc och fortsätter:

– Därför ville vi säkerställa att vi hade infrastrukturens som garanterar att man kan få den öl man vill ha utan att tumma på kvaliteten eller behöva vänta för länge, och till en rimlig kostnad, säger han.

Nu är det ju inte alla som går på fotboll för att dricka öl, men alla kan glädjas över ökningen av antalet ölkranar från de 30 som fanns i den gamla arenan. Något som svenska arenor verkligen borde ta efter.

Annons

Dela (54)
Tweeta



Laddar