Cafés etikettskola: ”Hur får man bete sig på kontoret egentligen?”

Brittiska The Office

Cafés vett- och etikettexpert Stina Vickhoff reder ut reglerna inför hemmajobbets slut.

Stina Vickhoff
Stina Vickhoff | Foto: Getty  |  Publicerad 2021-08-16 12:55  |  Lästid: 3 minuter

Så kom den dagen då trälarna återigen kedjades fast vid kontorets rostiga bojor. Om allt faller sig väl (eller icke väl) återgår många till sina kontor den 15 september och sätter med det punkt för cirka 1,5 år av byxlöst hemmajobb. Mången har glömt och mången har förträngt hur påfrestande kollegor med pissigt kontorsbeteende kan vara.

Därför passar vi nu på att fräscha upp minnet med utvalda områden inom vett och etikett kopplat till kontoret lagom till att det är dags att klä på sig och börja stämpla in igen. Bortsett från det uppenbara så förde pandemin ändå med sig en hel del goda reformer. Företag kastades med huvudet före in i den än mer digitaliserade eran. Till slut insåg även 60-talisterna att man inte behöver ha en skrivare och en musmatta för att genomföra sitt jobb. Tyvärr har hemmajobbandet även gjort en smärtsamt medveten om att långt ifrån alla vet hur man beter sig i digitala sammanhang.

Om man hatade sina kollegor före pandemin så var det inget mot hur motbjudande de framstod efter ett och ett halvt år av teamsmöten och digitala AW:s. Våra (skarpa) rekommendationer nedan är lika mycket en känga till dem som återvänder till sitt fysiska kontor som till dem som stannar hemma bakom skärmen.

1. Möten

Lämna inte din skit till någon annan att plocka undan. När ett möte är avslutat är det inte bara att resa sig och gå. Det spelar ingen roll om du är Senior Service Client Operative Manager eller har någon annan titel som ingen bryr sig om och du hittat på själv – man hjälps åt. Ha få möten. Om du har många möten, sluta skryta om det. Det är inte coolt. 89 procent av alla möten är totalt meningslösa utan vare sig syfte eller agenda. Tacka nej till möten, tänk tre vändor extra innan du bjuder in till möte. Ha aldrig möten längre än 30 minuter om det inte verkligen behövs. Hör jag uttrycket ”Jag har möten back-to-back hela dagen” en gång till tvekar jag inte att ladda bössan och fira av ett mentalt shot in the back omgående.

2. Lunch

Lunchtimmen är en helig stund av paus från kapitalismens evigt vinande piska. Därför är det viktigt att förstå att alla vill njuta sin lunch olika. Alla vill inte äta lunch ihop med andra, det är helt okej att äta sin lunch i lugn och ro ensam. Lunchtimmen behöver inte vara en effektiv timme av att socialisera med sina kollegor. Regel nummer två: Sluta stirra ner i andras matlådor och fråga ”Vad blir det för gott i dag då?”. Den typen av förföljelse och nyfikenhet bör straffas omgående med en rapp snärt på näsan.

3. Slack

Somliga arbetstagare verkar tro att interna kommunikationsverktyg som Slack är likvärdigt med MSN Messenger. Det chattas infernaliskt utan tanke på att mottagaren ibland är, ja, hela företaget? Lika lite som att du skulle gå och peta samtliga kollegor på axeln dagligen ska du pocka på deras uppmärksamhet konstant digitalt. Ett talande exempel är när det ska meddelas eventuella OOO (out of office, reds anm.). Att man har en vaxpropp och ska till läkaren i en timme eller att ens barn har målat en teckning man behöver titta på behöver absolut inte delas med hela företaget.

4. Toalett

Hemmajobb har sannerligen gjort under för konservativa toa-besökare och det är ju alltid lite känsligt det där med hur man bör utföra sina behov på platser som inte är hemma. En del gör gällande att luften är fri och att alla behov självklart ska få utföras även på jobbet. En del kan inte tänka sig något värre. Egentligen är väl inget att föredra. Om det ter sig som så att nöden inte har någon lag så finns det några små, obligatoriska, grejer som gör stor skillnad för nästkommande toabesökare. Städa nitiskt, typ drottning Silvia som städat bort sina nazistiska rötter-nitiskt, det ska inte finnas ett enda spår. Gör heller inte misstaget att stänga dörren efter ditt besök i desperat försök att kväva din odör. Det får bara motsatt effekt.

Avslutningsvis: I tider av flexible working och aktivitetsbaserade kontor med ”öppna, kreativa ytor” är det lätt att tro att det är upp till varje individ att ta eget ansvar och göra som den vill. Det är givetvis fel. Kontorskutymen är ständigt närvarande, och nödvändig, för att se till att ingen jävel lämnar sin lortiga kaffekopp i konferensrummet igen.


Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-08-16 12:57