Hoppa till innehåll

Designerduon Craig & Karl gör kapselkollektion för Esprit

Redaktionen

Den här artikeln är ett annonssamarbete med Esprit. Karl Maier växte upp på den australiensiska östkusten, men har sedan många år tillbaka sin bas i London. Tillsammans med Craig Redman utgör de duon Craig & Karl, som arbetar på ett sätt som för bara några år sedan skulle kallas okonventionellt men i dag känns helt … Continued

Den här artikeln är ett annonssamarbete med Esprit.

Karl
Maier växte upp på den australiensiska östkusten, men har sedan många år
tillbaka sin bas i London. Tillsammans med Craig Redman utgör de duon Craig
& Karl, som arbetar på ett sätt som för bara några år sedan skulle kallas
okonventionellt men i dag känns helt naturligt. Craig är nämligen baserad i New
York, och tillsammans har de ställt ut sina verk på bland annat Musée de la
Publicité i Paris, och designat för Nike, Apple, Vogue och LVMH.

– Jag och Craig har känt varandra sedan vi var 17 år, och därför är det ärligt talat inte så svårt att arbeta som vi gör. Vi träffades på konstskola i Australien och har jobbat tillsammans på ett eller annat sätt sedan dess. För tio år sedan började vi arbeta med varandra på distans, livet hamnade liksom i vägen. Vi upptäckte däremot ganska snart att det märkligt nog inte krävdes några större uppoffringar. Självklart tappar man en del spontanitet i arbetet, men vi tjänar också på att leva i två olika kulturer och därför ha möjligheten att plocka med det in i vår designprocess, berättar Karl Maier som tagit tåget till Paris från London för att medverka på en smyglansering för Esprit och Craig & Karl Pride-hyllande kapselkollektion.

Craig & Karl är designerduon bakom samarbetet.

Tillsammans
med Esprit har Craig & Karl designat en kollektion som vill hylla kärlek,
jämställdhet och enighet, och hämtar inspiration från Pride. Med en kontrastrik
färgpalett som går i solklar linje med Craig & Karls designprofil har
samarbetet med Esprit tydliga kopplingar till varumärkets bakgrund. De
grundades nämligen i Kalifornien 1968, under den färgglada och revolutionerande
eran.


Esprit var väldigt synliga i Australien när vi växte upp på 1980- och
1990-talet. Deras färggranna och kaxiga yta var väldigt spännande, så både jag
och Craig hade de minnena med oss när vi började skissa på kollektionen. Vi
insåg också under arbetet med kollektionen hur före sin tid Esprit alltid varit
— det gick att tydligt se hur många andra varumärken står i skuld till Esprit.
De var på ett sätt det första riktiga lifestyle-varumärket.

Vad var det som lockade er att samarbeta med Esprit?


De tog kontakt med oss för ungefär ett år sedan och lyfte en tanke om att det
vore intressant att göra någonting tillsammans. Vi flirtade med idéer om att
göra små och stora kollektioner.

Övervägde ni någonsin att röra er bort från de intensiva färgkombinationerna?


Jag tror att hela anledningen till att Esprit kontaktade oss är för att det
finns en fin brygga mellan vårt arbete och deras. Det var viktigt för oss att
ingenting kändes framtvingat, eller att Esprit skulle uppfattas som att de
vänder kappan efter vinden. Vi ville att det skulle kännas äkta, i brist på
bättre ord. All färg grundar sig i vår identitet och kombinerat med
Pride-flaggan och dess färger blev det som ett ankare för oss i
designprocessen. Det är ett allvarligt ämne men vi ville att det fortfarande
skulle kännas roligt.

Ni ville inte ta er själva på för stort allvar.

– Exakt. Det behövde göras på rätt sätt, eftersom det är svårt att skapa intresse för någonting som är för konceptuellt eller seriöst.

Vad är enligt dig speciellt med att arbeta mot modebranschen?


Det är väldigt mycket fram och tillbaka med olika samples och idéer — de första
skisserna vi presenterade var ganska out there, och vi kastade in i princip
allt vi gillade. Esprit fick oss att begränsa oss, och även om vi fick väldigt
fria händer så arbetade vi fram slutresultatet tillsammans.

Vad är ditt favoritplagg från kollektionen?


Jag gillar allt som en helhet. Det är främst det som vi blev så nöjda med
eftersom vi fick till det där uttrycket av våra minnen av Esprit, men i en
modern kontext. Samtidigt älskar jag våra bucket hats. Vi fick kämpa för att
inkludera dem i kollektionen. 

Esprit x Craig & Karl släpptes internationellt den 31 maj, bland annat på esprit.se och i Esprit-butiken på Drottninggatan 63 i Stockholm. Delar av kollektionen kommer även att säljas på Esprits butiker i Täby, Nacka, Väla och Emporia/Malmö.

Den här artikeln är ett annonssamarbete med Esprit.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.