För 49 euro åker du tåg i hela Tyskland i en månad

Tåg glider in på tågplattform i Tyskland.

Tyskland fortsätter att vara ett föredöme när det gäller att få folk att välja tåget framför bilen.

Helle Kikerpuu | Foto: Getty Images  |  Publicerad 2022-11-29 15:50  |  Lästid: 2 minuter

I somras kunde du tåga runt i Tyskland för blott 9 euro en hel månad. Till våren kommer en liknande biljett vara tillgänglig till ett pris på 49 euro.

De federala och delstatliga styrena i Tyskland enades redan i oktober om att det borde finnas en efterföljande modell för 9-eurobiljetten som gick att köpa under sommarmånaderna 2022. Redan då stod det klart att den nya biljetten skulle kosta 49 euro per månad och finnas tillgängligt både digitalt och som plastkort. I början av november kom man överens om en gemensam lösning för hela landet.

Liksom 9 eurobiljetten gäller 49 eurobiljetten för alla vanliga bussar, tunnelbanor, pendeltåg och spårvagnar, samt för 2:a klass på lokaltåg och regionaltåg. Den är inte giltig på fjärrtåg som ICE eller IC. och precis som föregångaren kommer biljetten troligen att kunna köpas via Deutsche Bahns kundcenter, via lokaltrafikens appar och hemsidor samt via järnvägsappen DB Navigator.

Tyskland – ett föredöme på kollektivtrafiksfronten. Foto: Getty Images

Syftet med 9 eurobiljetten var att låta bilen stå och att utforska det lokala området samt upptäcka nya delar av landet. Biljetten fick stora framgångar, skriver Tyska turistbyrån i ett pressmeddelande. Enligt förbundet för tyska transportföretag (VDV) var den tre månader långa kampanjen en succé där runt 52 miljoner biljetter såldes i hela landet under hela perioden. Dessutom fanns det mer än tio miljoner prenumeranter som fick biljetten automatiskt. Dock förekom klagomål på överfyllda regionaltåg.

Enligt VDV genomfördes runt en miljard resor per månad mellan juni och augusti med 9 eurobiljetten. Av dessa beräknas cirka tio procent annars skulle ha gjorts med bil. Detta sparade cirka 1,8 miljoner ton CO2 under tre månader. Det motsvarar ungefär samma effekt som om det hade varit en hastighetsbegränsning på tyska motorvägar i ett år.

Enligt VDV var 20 % nya kunder som normalt inte använder lokal kollektivtrafik. Biljetten användes främst i städer. På landsbygden var responsen bara hälften så hög på grund av den sämre infrastrukturen.

Artikeln publicerades först på Cafés syskonsajt Vagabond.se.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2022-11-29 15:50