Inhousetävlingen firar tioårsjubileum – samlar Sveriges reklamproffs

Letar du efter Sveriges nästa reklamgeni? Se hit!

Trenden är tydlig. Är du det minsta intresserad av reklambranschen så är det vid det här laget kanske ingen nyhet, men att inhousebyrån vinner mark gentemot den traditionella reklambyrån får numera ses som ett faktum. Statistik visar att antalet varumärken som har inhousebyråer har ökat från 42 procent till 78 procent under de senaste tio åren.

Gott så, men det starkaste argumentet för inhousebyrån är kanske snarast hur ung talang i dag i allt större grad söker sig inhouse snarare än mot en traditionell reklambyrå. Inhousebyrån har helt enkelt blivit den nya heta platsen för kreativitet.

Anna Kamjou Reuterswärd är VD på företaget Evolab och jobbade tidigare som Global Director Design Strategy på The Absolut Company:

– Möjligheten att påverka varumärket eller affären långsiktigt tror jag är en viktig attraktionskraft. Många duktiga och seniora kreatörer vill känna att deras förmåga används på ett meningsfullt sätt för att skapa hållbart värde. Det kan också ge en större trygghet i oroliga tider, att man kan vara mer proaktiv, mindre reaktiv. Jag tror också det är ett resultat av en generell insikt hos många företagsledningar att kreativitet, med rätt förutsättningar och ledarskap, är en gravt underutnyttjad konkurrensfördel.

Anna Kamjou Reuterswärd.

Vad skulle du säga är fördelen med att arbeta inhouse jämfört med en vanlig reklambyrå?

– De största fördelarna är att man som kreativ partner dels kan vara närmare strategi och affärer, och dels att man som inhousebyrå på riktigt har samma affärsmål som sin uppdragsgivare. Oavsett hur resultatinriktad en extern byrå är så finns det alltid, enligt min erfarenhet, för mycket av egen affärsagenda vilket kan ge onödiga kostnader för administration och för att driva affär/relation, som inte kommer kunden till del i form av värde, säger Anna.

Mycket av dagens arbete i det rörliga och fragmentariserade samhället handlar om krav på snabbhet och volym, något som gör att företag ofta behöver ta mer kontroll över sitt varumärke.

Vad är nycklarna bakom en framgångsrik inhousebyrå?

– Exakt hur det går till tror jag är olika beroende vilket varumärke och bolag som är aktuellt. Men generellt så behöver man skapa en stark kultur, en genomförande-kultur. Skulle kunna sträcka mig till att kalla det en DIY-attityd. Vi behöver ta ansvar för att våga genomföra, testa och utvärdera. Blir det inte rätt från början, ta tillbaka, bygg om och lansera igen, säger Mathias Sjögren som är Creative Director på Division Group Sweden.

För att fira inhousebyrån så arrangeras tioårsjubileumet av Inhousetävlingen i oktober – som vanligt i företaget Arkitektkopias regi, denna gång tillsammans med nämnda Division Group. Det är en tävling som premierar landets vassaste kommunikation framtagen på inhousebyråer.

En av tävlingens partners är :Part, ett nätverk för unga och kreativa talanger från Stockholms ytterstadsdelar. :Part grundades 2015 av Lamin Sonko, David Orlic och Maja Bredberg med målet att ge fler unga från Stockholms ytterstadsdelar möjligheten till en kreativ karriär. Grundarna har själva erfarenhet av att växa upp i stadens miljonområden och startade nätverket 2015 för att arbeta långsiktigt med att utveckla framtidens kreativa ledare.

Talangnätverket har vuxit snabbt och används i dag av ett 50-tal partnerföretag inom den kreativa sektorn och startup-världen för att bredda sin rekrytering och hitta nya talanger.

Hur kommer det sig att ni samarbetar med Inhousetävlingen?

– :Part har ett talangnätverk på 2 500 unga som alla vill arbeta kreativt – och det kan man göra på många fler platser i dag än tidigare. Nuförtiden kan det vara lika kreativt att jobba direkt med ett stort varumärke eller en startup som på en byrå eller ett medieföretag. Därför är det en självklarhet att vara med och uppmärksamma den bästa och mest kreativa kommunikationen, oavsett var de kommer ifrån, säger Johnny Ly som är vd på :Part.

Johnny Ly, David Orlic, Azaa Ali, Maja Bredberg, Lamin Sonko, Haisam Mohammed, Samira Ali Gomes från :Part.

Är det så att fler ur ert talangnätverk söker sig till inhousebyråer?

– Våra talanger kategoriserar inte byråer som traditionella eller inhouse. De vill jobba i team som gör skillnad och bryta ny mark kreativt. Många av de starkaste varumärkena har byggts inhouse de senaste åren – då är det naturligt att talangen söker sig dit. 

När blev det så? 

– Den här utvecklingen har pågått länge, men tagit fart på allvar de senaste två åren. Snabbväxande varumärken som Oatly, Hedvig och Estrid har visat värdet av att ha starka inhousebyråer, även om deras inhousebyråer inte ens själva kallar sig för inhousebyråer. Att många etablerade och prisbelönade kreatörer har blivit Creative Directors på stora företag har också bidragit. 

Anette Fredriksson.

Inhousetävlingen startades för tio år sedan av företaget Arkitektkopia som såg ett behov av att lyfta arbetet som görs på landets inhousebyråer.

– För 10 år sedan fanns bara tävlingar för reklambyråer och Arkitektkopia såg redan då ett behov av att lyfta fram de goda insatser som görs inom landets inhouseavdelningar. Med facit i hand kan vi bara konstatera att det måste ha varit en riktig satsning, då dessa avdelningar bara vuxit sig större och starkare, berättar Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef på Arkitektkopia.

Vad har förändrats sedan starten och hur ser ni på framtiden?

– För de som arbetar inom en inhousebyrå innebär det att arbeta med ett eller en grupp av varumärken, medan medarbetare på traditionella byråer arbetar med flera olika företag. Att kunna utbyta erfarenheter och att skaffa sig ett nätverk ser vi därför som allt viktigare för medarbetarna inom inhouse. Arkitektkopias vision är att kunna bidra till det. Som leverantör till många inhouseavdelningar vill vi kunna bidra till nytänkande, idéskapande och utveckling, säger Anette.

Inhousetävlingen är i full gång, och lådan för ansökningar är öppen sedan den 15 april. För att försäkra dig om att ditt bidrag kommer med, besök Inhousetävlingens hemsida för all information.

Dela på Facebook
Tweeta