En algoritm som ger den perfekta T-shirten

Går det att skapa en T-shirt som överträffar alla andra? Enligt företaget Son of a Tailor som producerar T-shirts efter en teknologiskt framtagen algoritm så gör det faktiskt det. Vi bad en av grundarna, Jess Fleischer, om tre anledningar att köpa en skräddarsydd tisha.

När Jess Fleischer hade svårt att hitta sköna T-shirts med bra passform, trots sin normala kroppsstorlek, insåg han att det var något som fattades på den globala marknaden. Tillsammans med vännen Andreas Langhorn startade han företaget Son of a Tailor som i dag är marknadsledande inom skräddarsydda T-shirts. Företaget har nu kunder i över 80 länder och 20 sömmerskor som syr plaggen.

Jess Fleischer och Andreas Langehorn.

Jess Fleischer och Andreas Langehorn.

Fleischer jobbade tidigare inom tillverkningsindustrin och han upplevde att allt fler företag valde att lämna massproduktion för att satsa på specialgjorda produkter. Men det var inget som modeindustrin tycktes haka på, så när han insåg att det fanns ett hål att fylla började han och Langhorn att jobba på det som senare skulle bli Son of a Tailor.

2014 började duon att sälja sina skräddarsydda t-shirts via sajten Kickstarter där kunderna behövde fylla i ett enkelt formulär för att kunna köpa en tröja. Under sommaren 2015 lanserade de sin nuvarande nätbutik där kunderna istället fick dela med sig av information efter att de mätt sin kropp eller måtten på en T-shirt som de gillade.

– Våren 2016 lanserade vi vår idealstorleks-algoritm som betyder att kunden kan få den perfekta T-shirten bara genom att ange sin längd, vikt, ålder och skostorlek. Genom en hel del maskinlärande och regressionsanalyser kunde vi helt enkelt skräddarsy t-shirts med en 93 procentig framgångsrate. Nu har vi precis lanserat en automatiserad ritmaskin vilket innebär att vi kan klippa ut T-shirten dagen efter att vi tagit emot ordern. Det betyder att vi kommer kunna minska leveranstiden avsevärt, berättar Jess Fleischer.

Son of a Tailor t-shirts

3 skäl att köpa en skräddarsydd tröja från Son of a Tailor

Grundaren Jess Fleischer förklarar:

1. För att du får en T-shirt som passar just din kropp.

2. För kvaliteten i våra material. Vi ligger i framkant och använder extra lång staple-bomull från Kalifornien. Det är ett material som inte tappar form, färg och som inte noppar.

3. För att vi är ett transparent företag som är bra för både våra kunder och för våra anställda. Till exempel får våra kunder sina initialer broderade in i T-shirten och en tag där det står var produkten tillverkats och av vilken sömmerska.

Hur ser processen från en order till en färdig produkt ut?

– Kunden går online och designar tröjan utifrån halsringning, armlängd och kanske en ficka på bröstet eller inte. När det är gjort kan kunden välja sin storlek och betala. Sen skapas kundens speciella mönsterteckning som skickas till vår partner i Portugal som klipper, syr och kvalitetssäkrar produkten innan den skickas iväg till kunden. Allt som allt tar det max tre veckor.

Och Son of a Tailor har investerat mycket i sin kundsupport. De producerar alltid en ny T-shirt för kunden som inte är nöjd.

– Vi vill gärna ha feedback från våra kunder, både ris och ros, avslutar Fleischer.

Läs mer hos Son of a Tailor

Dela på Facebook
Tweeta