Plattan i mattan i en sportig SUV – Café testar sprillans nya Cupra Ateca

Nya sport-SUV:en Cupra Ateca har 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift, tar sig från 0-100 på 5,2 sekunder och presenterar ett tjusigt yttre. Hårda – viktiga – fakta när man köper bil. Men hur bra klarar en sport-SUV de mer vardagliga funktionerna? Café åkte till Barcelona för att testa.

De flesta biltester ser ungefär likadana ut och innehåller terminologi som inte säger speciellt mycket för den måttligt bilintresserade: maxvrid, newtonmeter, DSG-växellåda, TSI-motor – listan på facktermer kan göras bra mycket längre.

Maxvrid och TSI-motor i all ära – när man funderar på att skaffa en ny bil går det att koka ner flera parametrar som är betydligt mer grundläggande – och för många (de flesta) också viktigare: Hur ser bilen ut? Är det enkelt att koppla in telefonen? Hur bra låter högtalarna när du maxar volymen? Och hur är känslan när man väljer att trycka ned gasen riktigt rejält?

Cupra är SEAT:s sprillans nya bilmärke som står helt på egna fötter. Namnet Cupra känns igen från SEAT:s sportigare modeller – med rikligt med hästkrafter innanför motorhuven och sportig utrustning. Cupra är ett prestandamärke som utlovar väldigt mycket bil för pengarna, och första bilen att lämna fabrikerna i det helt nya märket är Cupra Ateca: en väldigt sportig prestanda-SUV.

Åtta tums touchscreen med Apple CarPlay, Android Auto och parkeringsassistans, mängder med funktioner på ratten – och sportiga säten. Cupra Ateca imponerar med sin interiör.

Åtta tums touchscreen med Apple CarPlay, Android Auto och parkeringsassistans, mängder med funktioner på ratten – och sportiga säten. Cupra Ateca imponerar med sin interiör.

Det är ingen tvekan om att Cupra Ateca är en snabb bil: den gör 0-100 på 5,2 sekunder och har en maxhastighet på 247 kilometer i timmen. Under Cafés test i Barcelona imponerade hastigheten – men också hur kontrollerad känslan var i körningen.

Men som sagt, de som köper en ny bil är sällan regelbundna Top Gear-tittare. Istället är det mer bruksenkla frågor i stil med hur enkelt det är att koppla in telefonen, och huruvida man kan styra bilens viktigaste mediafunktioner via ratten som det funderas kring.

Café bestämde sig för att testa de mer vardagliga funktionerna enligt devisen ”viktigt på riktigt”. Häng med!


Viktigt på riktigt med nya Cupra Ateca

Plattan i mattan: 300 hästkrafter med charge control. Jo, man tackar. När vi tryckte plattan i mattan stack vi iväg med känslan av att vara (typ) förre Formel 1-föraren Marcus Ericsson – åtminstone för en sekund. Med det så kallade Cupra-läget får du dessutom motorljud i absolut racingklass.

Ljud: Vi provspelade Cupra Atecas Beats-högtalare med diskantig gitarr, distinkta virvelslag och vobblig bas. Ja, högtalarna kommer att hålla för en roadtrip. Och ja, ljudet kommer göra att du har god energi under bilfärden både till och från jobbet.

Enkelt att koppla in telefonen: Stora valmöjligheter med bluetooth eller USB-kabel – men med samma goda, snabba resultat. Att scrolla på den åtta tums stora skärmen med hjälp av Apple Carplay eller Android Auto är både enkelt, användarvänligt och tydligt.

Enkelt att ladda telefonen: Det räcker att säga Qi-laddare. Alltså, den trådlösa laddaren där man bara lägger telefonen på en platta, du vet. För den som inte har telefoner som är Qi-kompatibla fungerar det naturligtvis att ladda luren via USB-uttaget i bilen.

Körglädje: Café fick prova Cupra Atecan på en, för allmänheten, avstängd offroad-bana. Trots ett väglag lätt stört av tidigare regn var fartkänslan och kontrollen i kurvtagningen närmast overklig – extra imponerande med tanke på att det är en SUV. Extra plus att du kan anpassa körkänslan med hjälpa av Cupra Atecas sex olika körlägena: Comfort, Sport, Individual, Offroad, Snow och det exklusiva Cupra-läget.

Enkel att parkera: Har du, precis som Cafés utsände, svårt med hörnen på bilen är den inbyggda kameran, de många backspeglarna och de väldigt behjälpliga parkeringsassistansljuden perfekt. Ingen bil repades vid testet.


Sportiga SUV:en Cupra Ateca imponerade i Cafés specialutformade biltest: ”Viktigt på riktigt”.

Vill du titta närmare på CUPRA Ateca? Besök ett av Sveriges Cupra Corners som du hittar här:

SEAT Stockholm
SEAT Göteborg
SEAT Malmö
Olofsson Bil Haninge
Atteviks Bil Växjö
JL bilar Kalmar
Norrlands Bil Luleå

För mer information om CUPRA Ateca och för att bygga din egen version, besök cupraofficial.se.


Fakta Cupra Ateca

Pris: 409 900 kronor i grundutförandet.

Motor: fyrcylindrig motor med 300 hästkrafter och ett maxvrid på 400 newtonmeter.

Maxhastighet och acceleration: 247 km/h och 0-100 på 5,2 sekunder.


 

Dela på Facebook
Tweeta