Shaping New Tomorrow: “Vi har utvecklat receptet på de perfekta herrbyxorna”

En konstant strävan efter att alltid optimera och vidareutveckla sina produkter kännetecknar det danska herrklädesmärket SHAPING NEW TOMORROW. Med en vision om att revolutionera den traditionella modeindustrin har de slagit igenom med deras recept på ”de perfekta byxorna”.

Efter att ha dragits med samma klädproblem under hela gymnasietiden bestämde sig de tre danska barndomsvännerna Kasper Ulrich, Christian Aachmann och Christoffer Bak för att ta saken i egna händer. De upplevde nämligen ofta att finare herrkläder var obekväma och hämmade ens rörelsefrihet – något som var svårt att förena med deras aktiva vardagsliv. 2015 startade de klädmärket SHAPING NEW TOMORROW med ett tydligt mål: Att göra vardagen mer bekväm för män världen över.

Efter fem år av utveckling och optimering är planen att ta det danska succékonceptet till Sverige för att även ge Sveriges män en bekvämare vardag.

Receptet på perfektion en pågående process

De tre entreprenörerna har byggt upp konceptet runt tre kärnvärden. Herrkläderna ska ha en klassisk design, exceptionell komfort och en hållbar värdekedja. Dessa tre värden har de konstant haft i åtanke vid utvecklingen av deras byxmodell, The Perfect Pants.

Men hur har Christoffer Bak, Christian Aachmann och Kasper Ulrich kommit fram till det som i dag kännetecknas som de perfekta byxorna?

”Det korta svaret är testa, testa, testa. Jag tror de flesta skulle bli väldigt överraskade över hur många test som vi faktiskt har gjort på byxorna. Vi har många parametrar med allt från vävning, färgbeständighet, ”touch and feel” och många andra kriterier som vi ständigt testar på. Därefter gör vi ofta små justeringar för att alltid få ett ännu bättre resultat”, säger CEO:n Kasper Ulrich.

Feedback från kunder är också ett viktigt element i de unga entreprenörernas strävan efter att ständigt förbättra sina produkter. För om det finns en gyllene regel som SHAPING NEW TOMORROW lever efter, så är det att det inte finns något som heter ‘den slutgiltiga produkten’.

“Både vår verksamhet och våra produkter är under ständig utveckling, så vi har inte något som heter ‘den färdiga produkten’ – vi kan alltid bli bättre, och det genomsyrar allt vi gör”, säger Christoffer Bak som är CPO på företaget.

Klassiskt och tekniskt

Kompromisslös komfort. Fri rörlighet. Tidlös design. Det är enligt entreprenörtrion receptet på deras signaturprodukt, The Perfect Pants.

“The Perfect Pants innefattar i skrivande stund två modeller: Classic Pants och New Tomorrow Pants. Det är två helt olika typer av byxor, men de har två saker gemensamt: deras enastående komfort och tidlösa design som passar till allt”, säger Christoffer Bak.

De enkla och eleganta Classic Pants är ett par klassiska, fina herrbyxor som samtidigt har en exceptionell komfort. Hemligheten bakom komforten är SHAPING NEW TOMORROWs egenutvecklade FreeFiber™-teknologi, som gör att materialet kan stretcha sig i alla riktningar och därmed följa bärarens rörelser.

Tidigare i år lanserades även New Tomorrow-byxorna efter flera års grundligt arbete med att utveckla det unika tekniska materialet. Byxorna är bland annat tillverkade av återvunna plastflaskor och har en rad innovativa egenskaper som gör att de är värmereglerande, vattenavvisande och skrynkelfria – samtidigt som de kan maskintvättas.

“The Perfect Pants är därför det ideala valet oavsett vad vardagen har att bjuda på. Och det spelar ingen roll vilken modell du föredrar”, tillägger Christian Aachmann, CMO och creative director.

Ingen gör kläder som oss

SHAPING NEW TOMORROW säljer herrkläder av hög kvalitet direct-to-consumer, vilket betyder att företaget säljer direkt till kunden, utan mellanled. Affärsmodellen gör att de har möjlighet att designa och utveckla produkter av hög kvalitet samtidigt som att de kan erbjuda extremt god service, vilket under normala omständigheter inte skulle vara möjligt till samma priser.

Precis som i Danmark så råder naturligtvis stor konkurrens även på den svenska klädmarknaden för män. Men enligt Christoffer Bak är de tre vännerna inte oroliga:

“Alla våra kläder är producerade på ett ansvarsfullt sätt i Portugal med en hållbar tillgång till material och människor. Vi vet att vi har skapat något helt särskilt. Vi lever upp till det, vi lovar”.

“Generellt så upplever vi att när kunderna väl har provat våra byxor så vill de aldrig ha på sig något annat igen”, avslutar han.

Om SHAPING NEW TOMORROW

SHAPING NEW TOMORROW grundades 2015 i Danmark av de tre barndomsvännerna Kasper Ulrich, Christoffer Bak och Christian Aachmann. I dag har verksamheten över 55 anställda med huvudkontor och butik i Ålborg samt butik i Köpenhamn och Århus.

Dela på Facebook
Tweeta