Shaping New Tomorrow: “Vi vill göra vardagen bekvämare för svenska män”

Vad gör du om du som man inte kan hitta bekväma kläder som passar till din aktiva livsstil? Om du frågar de tre grundarna av det danska klädmärket SHAPING NEW TOMORROW är svaret enkelt: Du startar ett eget varumärke.

Att hitta snygga herrkläder som passar till en aktiv vardag är lättare sagt än gjort. Det var med den utgångspunkten som tre unga barndomsvänner grundande klädmärket SHAPING NEW TOMORROW 2015.

Entreprenörerna Kasper Ulrich, Christian Aachmann och Christoffer Bak som står bakom det som har blivit en dansk succé satte ett tydligt mål: att göra vardagen bekvämare för män världen över. Och nu är det dags för Sveriges män att få en bekvämare vardag.

”Den sista tiden av gymnasiet ville vi gärna klä oss lite snyggare, men vi märkte snabbt att ju finare kläderna var, desto stelare och obekväma var de att ha på sig. Idén om att skapa klassiska herrkläder med exceptionell komfort föddes på så vis ur våra egna behov”, berättar Christian Aachmann, CMO och medgrundare.

”Och vi insåg snabbt att det fanns många män som hade samma problem som oss”, tillägger han.

Receptet på de perfekta byxorna

Kompromisslös komfort. Fri rörlighet. Tidlös design. Det är enligt entreprenörtrion receptet på deras signaturprodukt, The Perfect Pants.

”Vi har utvecklat ett par klassiska, fina herrbyxor som samtidigt är fantastiskt sköna att bära. The Perfect Pants är därför det ideala valet oavsett vad vardagen har att bjuda på”, säger Christoffer Bak som är CPO och medgrundare.

Det centrala i de tre entreprenörernas koncept är nämligen att skapa herrkläder med hög komfort, och det är utifrån detta krav som The Perfect Pants har levererat från dag ett.

“Byxorna är moderna och avslappnade, men de är samtidigt tillräckligt eleganta för att även kunna bäras vid mer formella tillfällen. Den elastiska vävningen av bomull och elastan skapar en hybrid av finbyxor och jeans. Skillnaden är bara att ett par Perfect Pants är så sköna att bära att man nästan inte märker att man har dem på sig”, säger Christoffer Bak.

“Generellt så upplever vi att när kunderna väl har provat våra kläder, så vill de aldrig ha på sig något annat igen”, säger han.

Ansvarsfull produktion på familjeägda textilfabriker i Portugal

Sedan 2015 har SHAPING NEW TOMORROW haft ett tätt samarbete med familjeägda textilfabriker i Portugal och det är just det goda samarbetet som har bidragit till att byxorna har blivit så populära som de är i dag, menar VD:n och medgrundaren Kasper Ulrich.

”Vi har genom en nära relation med våra producenter utvecklat en unik vävteknik som ger byxorna optimal stretch och säkrar att de alltid följer bärarens rörelser. Jag tror definitivt att det är materialet, designen, den höga komforten och funktionaliteten som har gjort att våra byxor har blivit så populära som de är idag”, berättar han.

”Dessutom är alla våra kläder producerade på ett ansvarsfullt sätt i Portugal med en hållbar tillgång till både material och människor. Vi är övertygade om att vi har skapat något helt unikt”, säger Kasper Ulrich.

Grundarna Christoffer Bak, Kasper Ulrich & Christian Aachmann.

Att sätta de perfekta byxorna på världskartan

År 2020 firar SHAPING NEW TOMORROW sin femårsdag. Receptet för The Perfect Pants har testats och optimerats otaliga gånger under de senaste fem åren, men det betyder inte att de tre entreprenörerna kommer att ligga på latsidan framöver.

”Det finns ingen ’slutprodukt’ – vi kan alltid bli bättre och det tankesättet genomsyrar allt vi gör”, fastslår Christoffer Bak.

Framtidsvisionen för SHAPING NEW TOMORROW är att sätta fler nålar på världskartan, så att män världen över får tillgång till de perfekta herrkläderna.

”Vi har ambitiösa internationella visioner, där Sverige är en del av vår resa. Precis som i Danmark upplever vi att svenska män är både modeintresserade och aktiva, och det var därför ett naturligt steg för oss att ge oss i kast med att revolutionera klädindustrin även här”, säger Kasper Ulrich.

”Och vi har bara börjat.”

Om SHAPING NEW TOMORROW

SHAPING NEW TOMORROW grundades 2015 i Danmark av de tre barndomsvännerna Kasper Ulrich, Christoffer Bak och Christian Aachmann. I dag har verksamheten över 55 anställda med huvudkontor och butik i Ålborg samt butik i Köpenhamn och Århus.

Dela på Facebook
Tweeta