Test: Familjesportbilen från framtiden – så bra är Tesla Model Y

Bilen Tesla Model Y

Tesla tar i från tårna med nya Model Y. Men är den värd pengarna?

Alrik Söderlind  |  Publicerad 2021-10-11 12:07  |  Lästid: 6 minuter

Att lägga samman bilens pusselbitar till en självklar helhet är inte helt enkelt. Jag sitter i världens just nu mest hajpade familjebil. Porsche Cayenne Coupé Turbo GT får ursäkta. Likaså Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 eller för den delen VW ID.4.

Tesla Model Y är med bred marginal den bäst säljande eldrivna familjebilen i världen, och ingen konkurrent lär kunna hota den på flera år. I USA såldes det under årets första kvartal 76 429 Model Y, medan exempelvis VW ID.4 låg på plats 7 med 6 230 exemplar. Nummer två var för övrigt Tesla Model 3, med 51 510 stycken. Laddbara bilar har ökat med över 150 procent i år och står för snudd på nio procent av försäljningen i hela världen, och att många drömmer om en rymlig Tesla är inte svårt att förstå.

Men vill alla dessa köpare verkligen ha just den här bilen? Den svenska prislappen startar på 739 000 kr – det är en rejäl slant för en storsäljande familjebil. Det är så högt att man inte kommer att få bonusen på 70 000 kronor efter den 1 januari, om regeringens förslag går igenom. Skynda, skynda!

De bägge elmotorerna sägs ha en effekt på över 500 hk, men den gemensamma reglerade uteffekten lär ligga på 441 hk. Familjebil … Tesla är inte mycket för att redovisa tekniska data, utan talar hellre om prestanda. 0–100 km/h går på svindlande 5,0 sekun­­der och fjädringen är rätt hård, men ännu mer extrem är styrningen. Den är förvånansvärt tung samtidigt som den är sportbilsdirekt, med enbart 2,5 rattvarv mellan fulla hjulutslag. In i en snäv kurva och det räcker med ett kvarts rattvarv för att vara igenom. På den slingrande landsvägen känns den drygt två ton tunga bilen riktigt sprallig, den är så styrhungrig att det lätt kan bli lite vingligt om man inte är lugn och fin.

På raka vägar går det stabilare eftersom styrningen är rätt tung i raktframläget. Men tappar du fokus på körningen några sekunder och gör en justering kan det bli lite vingligt. Styrkänslan är rätt linjär och trevlig, men inte så känslig när det gäller underlaget. Jämfört med Tesla Model 3 känns styrningen absolut tyngre, även i komfortläget, och det beror kanske delvis på den annorlunda körpositionen? Man sitter nio centimeter högre och inte alls lika sportigt lågt som i trean. Men det är väl delvis det som många vill, att sitta högre och ha bättre sikt framåt.

Markfrigången är 16,7 centimeter vilket är 2,7 cm mer än för Model 3 eller 1,5 mer än Volvo V90. Men det betyder inte att Y är en offroadare, utan snarare lite bättre än snittbilen. Skoda Enyaq kan skryta med 18,6 centimeter. Kraften från de två elmotorerna känns spontant ännu häftigare än i motsvarande Model 3 Long Range och det här är verkligen en snabb familjebil. Den som kört en Porsche 911, 996 har upplevt exakt samma 0–100 acceleration…

Den 18 centimeter högre Model Y-­karossen ger självklart en högre tyngdpunkt än i Model 3 och vikten har ökat med närmare 100 kg. Det märks i en lite styvare gång, lite mer styltighet och kanske också i lite mer understyrd känsla? Men ute på fina landsvägar rinner Y fram med en imponerande följsamhet och gillar man att köra bil är det svårt att bli besviken. Tesla har helt enkelt bestämt sig för att den moderna familjebilen ska ha sportvagnsprestanda och mer fokus på spänst än komfort. 

Men skälet till att man vill ha en Model Y finns givetvis bakom förarstolen och det är svårt att bli besviken på baksätet. Man sitter högt med bra stöd för låren. Utrymmet under framstolarna är riktigt bra och det finns gott om fotutrymme även på mittplatsen, som är osedvanligt bekväm. Ryggstödet är tredelat, med en smalare last­öppning i mitten. Ryggstödslutningen kan varieras och takhöjden upp mot det gigantiska glastaket är dessutom riktigt bra. Skillnaden mot det ganska låga och halvtrånga baksätet i Model 3 är stor, och den som ofta har passagerare i baksätet ska absolut välja Model Y med 13 centimeter längre benutrymme, förutom den mer upprätta och bekväma sittpositionen. 

Ljudnivån kunde vara lägre, men jag upplever inte att den är så bullrig som Model 3 var fram till facelift. Ett ställbart chassi hade inte varit dumt, nu när utrymmena är så fantastiska. Bagageutrymmet längst bak är därtill väldigt rymligt och har självklart en stor halvkombibaklucka – till skillnad från Model 3:s traditionella sedanbaklucka. Det finns rejäla stuvfack och under golvet en stor lastbalja.

Ryggstöden fälls enkelt och Tesla uppger att bilen ska rymma 2 100 liter last där bak. Hur mycket som får plats med uppfällt baksäte uppger man inte, men utrymmet är generöst. Med fällda baksäten får man en rejäl lastyta som räcker till som en säng för den som vill campa. Efter nyår ska man kunna få sin Model Y med ett litet extrabaksäte längst bak, som är framåtvänt.

Under den främre huven finns som vanligt hos Tesla en ”frunk” där laddsladdar och lite annan bråte lätt får plats. Men den imponerande lastvolymen som ställer exempelvis Volvo V90 i skuggan matchas inte av en rejäl maxlastsiffra. Vår provkörningsbil har en tjänstevikt på 2 056 kilo och får maximalt lasta 315 kg. Med fyra passagerare på 75 kg blir det 15 kilo över för last … Släpvagnsvikten är för övrigt 1 600 kilo vilket är på par med exempelvis VW ID.4 och Hyundai Ioniq 5. Maxtaklastvikten ligger på 75 kilo.


Fakta: Tesla Model Y LR

Pris: 729 000 kr. 
Längd: 4 750 mm.
Bredd: 1 921 mm. 
Höjd: 1 624 mm. 
Axelavstånd: 2 890 mm. 
Vikt: 2 056 kg.
Lastvikt: 315 kg. 
Släpvagnsvikt: 1 600 kg. 
Hk: 441.
Toppfart: 217 km/h.


Så långt är Model Y en sammansatt karaktär som utklassar sina konkurrenter när det gäller körupplevelse och också utrymmen. Men faller lite efter när det handlar om fjädring och ljud­nivå. Byggkvaliteten känns precis som i en Model 3, vilket inte är menat som skäll utan mer ett konstaterande av att den är helt okej. Interiören är mer avskalad än i konkurrenterna, men materialen känns bra och bilen vi körde höll ihop bra. Hyundai Ioniq 5 känns lite mer påkostad i en del detaljer, medan Skoda Enyaq har lite billigare plastsorter på vissa ställen. 

Uppgiven räckvidd är 507 km och det ligger på samma nivå som konkurrenterna. Max snabbladdning är 230 kW och det är imponerande, speciellt med tanke på att Tesla inte har 800-voltsystem. Men Hyundai Ioniq 5 laddar snabbare från 5–80 procent och har finessen att kunna ladda upp andra bilar eller saker, så kallad vehicle to load (V2L).

Infotainment-systemet är identiskt med Model 3, även det på gott och ont givetvis. Navigation och guidning med rekommenderade laddstopp ligger i absolut branschtopp och det gäller givetvis också laddnätverket som bara det kan vara skäl nog att slå till på en Tesla – även om bilar från andra tillverkare sägs ska kunna ladda hos Tesla från nästa år.

Självkörningsfunktionen är även den i topp, men man undrar hur Tesla ska kunna vara ledande när det gäller självkörning och kunna leverera helt självkörande bilar redan i år utan radarsystem. Varken Model 3 eller Y har radar, utan förlitar sig på kameror. 

Så är Model Y värd sina 729 000 kronor? Jämför vi med en Volvo XC60 T8 som numera ska gå runt sju mil på en laddning säger jag absolut ja. Ungefär samma pengar, men Teslan är rymligare, snabbare, skojigare – men förmodligen inte lika komfortabel. Däremot lär totalekonomin bli mycket bättre för Tesla. Är Model Y värd runt 150 000 kronor mer än en Hyundai Ioniq 5 med 305 hk och fyrhjulsdrift? Det beror på vad man prioriterar. Körglädje, utrymmen och det bästa laddnätverket, eller supersnabb laddning och komfort i 80-talsdesign. Är Model Y värd 100 000 kronor mer än en likvärdig Model 3? Frågar du föraren i mig är svaret självklart nej, trean är nättare och lättare och lägre. Men behöver du utrymmena så är svaret självklart ja. 

Är då Model Y världens bästa eldrivna familjebil? Svaret på den frågan mynnar ut i en annan fråga: Varför så snabb och sportig? Och svaret där, skulle jag gissa, är att Tesla inte bara vill bygga en rymlig familjebil, utan också en bil som inte är som alla andra att köra, som är omöjlig att motstå om man trycker ner gaspedalen.

Teslas succé bygger på att bilarna är snabba och skojiga mer än att de är eldrivna, och Model Y vansläktas absolut inte. Men det betyder inte att jag inte skulle kunna tänka mig en komfortinställning på chassit – och många skulle nog hålla med. Men samtidigt bjuder Tesla på något som ingen annan tillverkare gör, och man är konsekvent. Det är kanske därför man egentligen ska vänta in Performance-versionen som avverkar 0–100 på 3,7 se­kunder och säkert är ännu stötigare och bullrigare, och ännu mer Tesla för 50 000 kronor extra. Absolut inte för att det behövs eller för att bilen blir bättre – utan för att Teslapusslet handlar om att lägga bitarna på ett ställe som ingen tidigare lagt dem. Även om det är mainstream att ha en Tesla är bilarna inte det.


En längre version av testet finns att läsa på Cafés syskonsajt Recharge.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2021-10-11 12:09