Tommy Hilfiger flirtar med 90-talet – släpper Beavis & Butthead-kollektion

Amerikanska modeföretaget Tommy Hilfiger går tillbaka till MTV och 1990-talet och gör en kollektion med bland annat två animerade hårdrockslegender – humorduon Beavis & Butthead.

Redaktionen  |  Publicerad 2021-06-07 15:49  |  Lästid: < 1 minuter

Tommy Hilfigers kapselkollektion med Beavis & Butthead, som görs i samarbete med ViacomCBS och Warnerbros, innehåller en rad olika plagg.

Kollektionen lanserades 3 juni och är en modern twist på ikoniska karaktärer som katten Gustaf, Ren & Stimpy och Svampbob fyrkant. Det släpps t-shirts, sweatshirts, och hoodies. 

Bevis and Butt-head © 2021 Viacom. Mike Judge’s signature. MTV ©2021 Viacom

“Det fortsätter att vara en betydande efterfrågan från konsumenterna, särskilt unga vuxna, av exklusiva modesamarbeten som nyttjar retrovarumärken och för med sig en känsla av skoj och nostalgi”, säger Matt Tobia, försäljningschef på WildBrain CPLG.

“Samarbetet kombinerar ViacomCBS:s imponerande portfölj av ikonsika tv-varumärken med Tommy Jeans avslappnade 90-talsestetik”, säger han.

Beavis och Butt-head var tv-producenten Mike Judges genombrott och serien sändes på MTV i sju säsonger i mitten på 1990-talet. Avsnitten var 30 minuter och det var en kombination av äventyr och aktuella musikvideor där de två karaktärerna Beavis och Butthead kommenterade musiken och videorna, inte sällan med he-he. En video med rockgruppen Kiss fick kommentaren ”de där snubbarna är rätt coola för att vara ett gäng mimare”.

Kollektionen har en lekfull streetwear-känsla från 90-talet och den kombineras med färger och estetik som Tommy Jeans förknippas med. Även MTV-loggan förekommer flitigt liksom ett gäng plagg med den animerade basketfilmen Space Jam. Till och med Tommy Jeans-logotypen har gjorts om för att addera en twist på tidlösa favoriter.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-06-08 13:23