Adobe lanserar klädkollektion – hyllar bildbankernas kliché-foton
Bildbankernas allra gladaste laptopanvändare trycks på t-shirtar och sweatshirts när Adobe släpper klädkollektion.
Adobe, som kanske är mest känt för bildredigeringsprogrammet Photoshop, ger sig in i klädbranschen. Eller, ja, delvis. Det är i samband med att man har lanserat den nya applikationen Adobe Stock, en bildbankstjänst som ska minska tiden som krävs för att hitta bilder med 90 procent, som man nu också släpper klädkollektionen ”Adobe Stock Apparel SS16”.
Kollektionen består av t-shirtar och sweatshirts med närmast ikoniskt klyschiga foton från bildbankerna genom åren. Plaggen har tagits fram i en liten upplaga och riktar sig till kreatörer och marknadsförare. Tanken är att belysa skillnaden mellan nu och då vad gäller bildbanksmaterial, också kallat ”stock photos”, alltså bilder du hämtar från ett arkiv och använder istället för att anlita en fotograf.
– Alla kreatörer känner nog igen sig i situationen att tillbringa timmar i olika bildbanker med målet att hitta den perfekta bilden, för att sedan tvingas landa i någon bild som i slutändan känns väldigt generisk. Med klädkollektionen ”Adobe Stock SS16” kan vi nu en gång för alla ge dessa generiska bilder en sista stund i rampljuset och samtidigt lyfta fram de möjligheter som ett mer integrerat och modernt arbetssätt ger, säger Klara Lundquist, nordisk marknadschef för digital media på Adobe.
Bilder på skrattande kvinnor som äter sallad och glada pensionärer framför en laptop är alltså snart ett minne blott enligt Adobe. Tråkigt eller inte, för att se hela kollektionen klicka här.