I snart tre år har jag gjort en podcast som heter Stephen King-podden, där jag i varje avsnitt bjuder in olika gäster och diskuterar någon av Kings väldigt många berättelser.
Med 120 avsnitt i ryggen känns det nu rimligt att ge sig på en rejäl rangordning av hans hittills 66 romaner, så nu kör vi. Från den tveklöst sämsta romanen till den absolut bästa. För den som är intresserad av en ranking av alla filmer baserade på Kings berättelser hittar ni dem här.
Alla Stephen Kings romaner rankade
66. Dreamcatcher

Skrevs när King opererats efter en olycka och knaprade stora mängder oxycontin. Det märks. Drömfångare är en hemskt slarvig roman med tre-fyra övernaturliga premisser. En hade varit nog. En bok man bara blir argare och argare av att läsa. Rörig, överlång och på tok för oredigerad. Man förstår att King behövde skriva den här som arbetsträning efter sin olycka, men kanske hade den inte behövt ges ut?
65. Cell
Telefoner gör folk världen över till nedbrutna zombies och även de av oss som läst Cell.
64. Rage
King drog tillbaka Raseri efter att en rad skolskyttar uppgett att den inspirerat dem. En anledning man kan förstå. Den borde dock ha dragits tillbaka av litterära skäl. Känns skriven av en arg tonåring utan kontroll över sina känslor, vilket den också nästan verkar ha varit.
63. Sleeping Beauties
Den här skrev Stephen med sin son Owen och resultatet är det svagaste av alla hans litterära samarbeten. Oerhört svår att följa och man måste ständigt konsultera den enorma förteckningen över rollfigurer för att komma ihåg vem som är vem.
62. The Tommyknockers
Skriven under en av Kings värsta missbruksperioder och det märks. Inte utan förtjänster, men nästan.
61. Firestarter

En actionrökare som känns skriven av en helt annan författare. Gillar man 80-talsaction kommer man nog gilla den, men inte om man gillar Stephen King.
60. Christine
Generellt har jag lite svårt för när King gör objekt onda. Christine är ingen The Mangler, vi ska inte vara för hårda, men den rör sig inte heller i ett skräckterritorium jag är speciellt intresserad av. Carpenters filmatisering är bättre, men inte heller den är någon personlig favorit.
59. Thinner
En man kör över en romsk kvinna, frias och drabbas av en förbannelse som gör honom smalare och smalare. Creepy premiss, men en protagonist som det är helt omöjligt att uppbåda empati för, vilket även King själv verkar ha tyckt. Richard Bachman-pseudonymen tillhör överlag inte Kings starkaste stunder som författare.
58. The Gunslinger

Det första kapitlet i Dark Tower-sviten är också seriens svagaste. Går stundtals outsägligt långsamt, och känns trots sin blygsamma längd ganska lång. Innehåller dock några minnesvärda scener och öppningsraden får för många Stephen King-fans armhåren att resa sig. ”The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.”
57. Roadwork
En sorts förlaga till Falling Down, om en man som vägrar acceptera att hans hem kommer rivas till förmån för en motorväg. En av Kings mer underskattade romaner, även om Bachman-inramningen som så ofta bidrar till en argare, trubbigare ton.
56. The Running Man
Dystopisk gameshow där en man ska hålla sig gömd en viss tid för att vinna en större summa pengar. På rymmen möter George Orwell, kan man säga. Ganska underhållande, men även den aningen för cynisk för att det ska passa King. Det finns en filmversion som har väldigt lite att göra med boken, men väldigt mycket att göra med Arnold Schwarzenegger.
55. The Dark Half
Den här är jag kluven inför. I öppningsscenerna får vi reda på att huvudvärken som en ung pojke plågats av lyckligtvis inte är en hjärntumör. Dessvärre beror den på resterna av en tvilling som han absorberat i livmodern. Djupt obehagligt skildrat. Resten av romanen är inte lika stark. King behövde skriva den här, för att skaka av sig Bachman-alteregot, men det känns ofta som att han inte har kontroll över berättelsen.
54. The Regulators
Ena delen i en romanduo som fungerar som en sorts spegelbilder av varandra. Samma personer och platser förekommer i båda men i olika sammanhang. Denna skrevs under Richard Bachman-pseudonymen och ja… Den känns inte lika mycket Bachman som de böcker han skrev innan pseudonymen lagts på hyllan. Det känns mer som att King gör en cover av sitt eget gamla alias.
53. Desperation
Andra delen i romanduon och den aningen starkare, även om det faktiskt är ganska jämnt. Kidnappningshistorien är ganska spännande, men de här båda böckerna känns mer som ett kul litterärt experiment än speciellt engagerande historier.
52. Blaze
Steinbeck-inspirerad och väldigt tidigt skriven som gavs ut efter decennier i byrålådan. Gulligt att se King imitera en litterär idol, men det sker på bekostnad av en egen röst.
51. Under the Dome

En osynlig, ogenomtränglig kupol dyker plötsligt upp runt den lilla staden Chester’s Mill och det ändrar helt dynamiken mellan invånarna. Väldigt kompetent spänningsroman med högt tempo, men eftersom den är så sjukt lång blir man också utmattad av bristen på lugnare stunder. Kings längre böcker behöver lite toppar och dalar, men Under the Dome börjar i högt tempo och eskalerar sedan oavbrutet.
50. Song of Susannah
King skrev de tre sista Dark Tower-böckerna väldigt tätt inpå varandra och Song of Susannah är den svagaste av de tre. Den känns som ett sidospår mellan den starkare femman och sjuan, även om det är fint att Susannah Dean får så mycket eget utrymme. Hela boken är dock alldeles för rörig. Kanske det rörigaste King skrivit på egen hand, nykter? Att King skriver in sig själv som en rollfigur känns också alldeles för goofy för min smak.
49. Insomnia
Den sörjande Ralph drabbas av svåra sömnproblem och börjar som ett resultat av det se märkliga syner i hemstaden Derry. Syner som snart visar sig ha en koppling till ett visst mörkt torn.
48. Black House

I Kings andra samarbete med Peter Straub återvänder Jack Sawyer från Talismanen och han är nu en polis i 30-årsåldern. En mördare kallad The Fisherman ger sig på barn i ett samhälle i Wisconsin och Jack blir mer involverad än han någonsin kunde räkna med. Periodvis väldigt spännande och stämningsfull, men det riktigt sega introt och skiftena i perspektiv är distraherande. Plus den hastiga accelerationen in i det övernaturliga.
47. The Wind through the Keyhole
Den åttonde boken i Dark Tower släpptes efter att huvudserien avslutats och är en sorts bonusberättelse som utspelas mellan bok fyra och fem. Helt okej fantasysaga, men känns egentligen överflödig. Som ett bonusspår på deluxeversionen av ett album. Kul för fansen men lär inte konvertera någon.
46. Eyes of the Dragon
Det är roligt att se Flagg återvända från sina sattyg i The Stand, men man måste verkligen vara beredd på att Drakens Ögon är skriven mycket mer som en saga än en traditionell fantasyroman. Den har sin charm och det är fint att den är tillägnad Kings dotter Naomi, men jag hade nog tyckt mycket mer om den om jag kommit över den som barn eller i de tidiga tonåren.
45. From a Buick 8
Visst känns det som att man väldigt ofta ser den här i begagnathyllorna runtom i landet? Det gick länge ett rykte att Oasis tredje album var den mest inbytta CD-skivan och möjligen kan From a Buick 8 vara den mest inbytta Kingromanen. I så fall inte helt rättvist, eftersom det inte är den sämsta i hans bibliografi. Det finns exakt tjugo andra romaner som är sämre. Den klart bättre av Kings två bilböcker, men jag har aldrig känt ett sug att läsa om den.
44. Cycle of the Werewolf
Ursprungligen skriven som en sorts kalender, där vi under ett år följer en varulvs attacker i Tarker’s Mill (grannort till Chester’s Mill från Under the Dome). Underskattad liten kortis med snygga illustrationer.
43. Never Flinch

En spänningsroman väldigt nära besläktad med Mr Mercedes-trilogin och Holly, men som inte riktigt når upp till samma höjder. Man lämnas lite, lite med känslan av en King på autopilot.
Med det sagt är resultatet bättre än när många andra thrillerförfattare anstränger sig till max. En godkänd bok, men ingen favorit (som en 43:e plats möjligen indikerar).
42. The Dead Zone

Efter fem år i koma vaknar Johnny Smith, nu utrustad med övernaturliga förmågor – han kan se framtiden för personer han vidrör. Parallellt med detta härjar en seriemördare i Castle Rock och en obehaglig populistisk politiker börjar komma till makten. Dessa tre berättelser balanserar King väldigt snyggt och resultatet är en riktigt spännande thriller med en krydda övernaturlighet.
41. Needful Things
En ny butik öppnar i lilla Castle Rock. En butik som verkar ha precis det man önskar sig utan att det knappt kostar något alls. Utom möjligen en tjänst…
Den djupt manipulative butiksinnehavaren Leland Gaunt är en av Kings bästa antagonister och det är fascinerande att se hur han splittrar samhället med klassiska medel som misstro och misstänksamhet.
40. Rose Madder
En kvinna flyr från sin misshandlade man och startar ett nytt liv långt hemifrån. Hennes liv tar en ny vändning när hon en dag hittar den märkliga tavlan Rose Madder. Den här boken är väldigt besläktad med såväl Gerald’s Game som Dolores Claiborne, men mycket mer experimentell.
39. Gwendy’s Button Box

Det är en vanlig dag för tolvåriga Gwendy, när hon plötsligt stöter på en mystisk man i svart som lånar ut en box som ska förändra hennes liv för alltid. King skrev första och tredje delen i trilogin om Gwendy med vännen Richard Chizmar. Det händer att även Kingfans missat denna serie, vilket är synd för den är faktiskt bättre än den lilla uppmärksamhet den fått.
38. Drawing of the Three
Här sammanför revolvermannen Roland sitt lilla team han ska ta med sig på resan mot det mörka tornet. Introduktionen till dem är riktigt snygg och det faktum att de alla kommer från olika tidsperioder skapar en varierad berättelse som kommuniceras ur flera olika perspektiv.
37. Wizard & Glass
I den fjärde Dark Tower-boken blickar Roland tillbaka på ett äventyr från sin ungdom. Westerninfluenser möter Trollkarlen från Oz i en lyckad kombination.
36. Cujo
King påstår själv att han inte minns att han skrivit Cujo, vilket är synd. Det är oerhört drabbande hur väl han skildrar hundens mentala förfall, från initialt fladdermusbett till fullständigt rabies-raseri. Kul att det mest är hunden jag bryr mig om och känner med. Kanske var det lättare för honom att skriva ur ett djurs perspektiv när han var sådär packad.
35. Gwendy’s Final Task
I sista boken om Gwendy måste hon en gång för alla göra sig av med den mystiska boxen som följt henne genom livet. Värd att läsa bara för hur väl King skildrar hennes kamp mot tidig demens. Oerhört starkt.
34. The Dark Tower

Den avslutande boken om revolvermannen Roland och det mörka tornet är seriens tredje bästa bok. Den filosofiska vinkeln mot slutet är lite av en vattendelare, men jag gillar den. Mycket eftersom den är denna märkliga, spretiga serie så trogen.
33. Wolves of the Calla
Den ösigaste delen i serien. Välbehövigt efter den fjärde delen där våra hjältar inte tog sig speciellt mycket närmare sitt mål. Här återvänder en viktig rollfigur från en av Kings tidigare romaner och spelar en viktig roll, vilket är mer tillfredsställande än man vågat hoppas.
32. Duma Key
Efter en byggolycka flyttar Edgar till Floridaön Duma Key för att rehabiliteras. Här börjar han måla tavlor och motiven visar sig snart kunna påverka omvärlden på olika sätt. Sättet King skildrar Florida på är annorlunda mot den mångåriga hemmaplan som är Maine. När han låter något utspela sig i Florida känns det alltid som att han ser på omgivningen med en annan blick. Kanske en besökares perspektiv?
31. Later
En av Kings tre Hard Case Crime-böcker (de andra två är Colorado Kid och Joyland). Unga Jamie kan se spöken och när han frågar dem något måste de svara helt sanningsenligt. Detta har ingen särskild påverkan på hans liv. Skojade! Jamie hjälper bland annat en just avliden författare att avsluta sin bok, vilket räddar hans mammas förlag. Men sedan går något fruktansvärt fel.
30. Billy Summers
Billy Summers är yrkesmördaren som helst bara knäpper riktigt onda människor. Inför sitt sista uppdrag bosätter han sig i småstaden där dådet ska äga rum, bekantar sig med lokalinvånarna och börjar smälta in i samhället. Just som vi börjar bli bekväma i myset växlar King upp och därifrån sitter man som på nålar ända till sista sidan.
29. Holly

Holly Gibney förekommer i Mr Mercedes-trilogin, The Outsider och långnovellen If It Bleeds. I hennes första egna roman utreder hon ett märkligt försvinnande, som verkar kopplade till ett åldrat par med en mycket speciell diet. Kings kärlek för Holly som person smittar av. Hon är en av hans mest nyanserade, levande figurer någonsin. En Carrie om hon fick växa upp.
28. The Talisman
Kings första samarbete med Peter Straub. I denna fantasyresa följer vi unge Jack Sawyer med en ensamstående sjuk mamma som en dag hittar ett sätt att färdas till en annan, parallell värld. Klassisk äventyrlig fantasy med mycket hjärta.
27. Bag of Bones
En författare med skrivkramp sörjer sin bortgångna fru och återvänder efter flera år till deras sommarbostad. Han verkar dock inte vara helt ensam där. Vacker, sorgsen spökhistoria som är väldigt, väldigt inspirerad av Daphne De Mauriers Rebecca.
26. The Girl who Loved Tom Gordon
En tjej går vilse i skogen och gör sitt bästa för att hitta hem igen. Kort liten roman som jobbar med de små medlen och är en riktigt underskattad Kingbok.
25. The Waste Lands
Den tredje boken i Kings Dark Tower-svit är den jag håller högst. Mest intressant är serien för den som gillar att King leker med ett delat universum, men The Waste Lands är en riktigt spännande, psyksjuk dystopi.
24. Carrie
Det är djärvt av en manlig författare att låta tonårstjejer spela huvudrollerna i en debutroman, men King lyckades (uppenbarligen) på många sätt. Jag har dock svårt för tidningsurklippen och dagboksanteckningarna som används som utfyllnad, eftersom grundstoryn är ganska kort. Hans sätt att skriva känns även lite poserande ibland. Såklart normalt för en debutant, men nu bedömer vi boken för vad den är.
23. Salem’s Lot
Kings version av Dracula är hans andra roman och visar på enorm utveckling från debuten. Utöver att vara en kuslig vampyrberättelse skildrar den arbetarklassen fantastiskt empatiskt.
22. IT

Det här är en riktigt bra skräckroman, men jag tror att många håller den högre än plats 22 av Kings romaner och att det beror på två saker. Dels att man läste den som ung och typ all konst gör starkare avtryck då. Dels är den väldigt lång och folk som klarat att ta sig igenom längre romaner tenderar att hålla dem högre, just eftersom de klarat av arbetsinsatsen.
21. Gerald’s Game
En S/M-lek som går för långt och en kvinnas kamp för att överleva. Gerald’s Game brukar betraktas som ett feministiskt syskon till Dolores Claiborne och de båda är faktiskt ihopkopplade på flera subtila sätt. En tredje syster i denna skara brukar min King-vän Helena Dahlgren säga att vi kan hitta i Rose Madder och jag håller med. På 90-talet skrev King riktigt starka kvinnoporträtt.
20. Finders Keepers
För mig känns denna del som en mellanlandning innan den stora Mr Mercedes-finalen i End of Watch. En visserligen stark sådan, men utan något vidare efterspel. Med det sagt håller även Finders Keepers högre nivå än många andra samtida deckare.
19. Lisey’s Story
Sticker ut i Kings bibliografi. Ett fint porträtt av en avliden författares änka som tvingas handskas med sin mans allt annat än sunda fans. Väldigt finstämt och obehagligt.
18. The Colorado Kid

Enorm vattendelare, i det att den inte alls följer de klassiska spänningskonventionerna. Innehåller dock några av de mest hypnotiska miljöer och mest välskrivna dialoger King fått på pränt. Älskar verkligen den puttrande stämningen i Colorado Kid.
17. End of Watch
Sista delen i Bill Hodges-trilogin knyter ihop säcken starkt. Lyckligtvis får vi återse valda delar av ensemblen i senare berättelser. En stark final men inte lika stark som den första boken.
16. The Institute
Det var så här Firestarter skulle ha gjorts från början, men vi är alla glada att King gjorde storyn ordentligt, ett gäng år senare. Stranger Things med edge.
15. The Outsider
Skräckthriller om en man som blir anklagad för ett brott han omöjligen kan ha begått och hur blodtörsten att straffa förvrider ett litet samhälle. Välbekant tema för den gode Stephen, men här gör han det extremt skickligt.
14. Doctor Sleep
Uppföljaren till The Shining är väldigt mycket vassare än någon hade kunnat räkna med. Stark historia om att bryta den familjeförbannelse som alkoholismen är för Danny Torrance.
13. Fairy Tale

En Narnia för vuxna. Om man som barn gillade CS Lewis fantasyserie kommer man sannolikt vara extra förtjust i den här. Till skillnad från exempelvis Black House stör jag mig här inte på hur skiftet in i det övernaturliga hanteras, utan tycker att King sköter det med en otroligt säker hand. Det finns en fängelsescen som är lite seg, men i övrigt är det en kanonbok. Är man hundälskare kommer den träffa extra hårt.
12. The Stand
Engagerande, obehagligt epos som oerhört snyggt väver ihop en stor mängd rollfigurer utan att skapa den minsta förvirring. Otrolig undergångsskildring och en verkligt storslagen kamp mellan gott och ont.
11. Misery
Tidlös, klaustorfobisk thriller om ett fan som anstränger sig lite för mycket. Boken och filmen är exakt lika bra.
10. The Shining

Romanen skiljer sig från Kubricks filmatisering i det att den snarare skildrar en gradvis upptrappning av terrorn, men den djupt rotade aggressionen hos Jack Torrance är densamma i båda versionerna. Kubrick har bara betraktat den från en annan vinkel. Vi vet tidigt i romanen att Jack Torrance minst en gång har skadat sin son Danny allvarligt långt innan de kommer till hotellet. Detta borde tysta det något förenklande argumentet att Jack Nicholson är galen redan från början och att bokens Jack skulle falla ner i mörkret långsamt. Bokens Jack har varit en tyrann en lång tid, han har bara en något lugnare period när historien börjar. Hans känslomässiga toppar och dalar gör dock romanen obehaglig på ett djupare plan än filmen.
9. Revival

En nästan helt okänd roman, bortsett från hos riktigt hårdnackade Kingfans, men som förtjänar mycket mer uppmärksamhet. I Revival vågar King gå långt från sin bekvämlighetszon och resultatet är en långsamt sprakande berättelse som sträcker sig över många år och har ögonblick som är mörkare än det mesta i hans bibliografi. Tips, gå in i den här romanen enbart på rekommendation och googla inte handlingen då det finns en övervägande risk att snubbla över spoilers.
8. The Green Mile

I min mening den klart starkare av Kings två kända fängelseskildringar, då grundtonen inte är hopp som i Rita Hayworth & Shawshank Redemption(Nyckeln till frihet). Snarare är den starka röd tråden här en vuxnare acceptans. Med det sagt är skildringen av livet på fängelseavdelningen för dödsdömda inte helt utan små (ja okej, pyttepyttesmå) ljusglimtar. En djupt rörande roman om en samling tragiska människoöden som dröjer sig kvar länge.
7. Mr Mercedes

En oerhört kompetent skriven deckare av en person som också är en utmärkt berättare och storläsare själv, vilket vi ärligt talat inte är bortskämda med i genren. I Mr Mercedes känner vi att King älskar genren och behärskar den utan och innan, samtidigt som han har en självsäkerhet att våga leka med konventionerna. Ett färgstarkt karaktärsgalleri krönt av Holly Gibney som senare skulle bli en av Kings egna favoritkaraktärer med egen roman och allt.
6. Maratonmarschen

En av de första romanerna King skrev och som senare gavs ut under pseudonymen Richard Bachman. Vi kastas från sida ett in i en framtidsdystopi där en rikstäckande tävling tycks vara en av årets absoluta höjdpunkter. Hundra unga killar väljs ut till en evighetspromenad, där sist kvar vinner precis vad han vill. Sänker man tempot eller tar en paus får man en varning och efter tre varningar blir man skjuten. Oerhört effektiv och omöjlig att lägga ifrån sig. En utmärkt ingång för den som aldrig tidigare läst King.
5. Elevation

En annan förbisedd liten kortroman som jag fastnat väldigt mycket för. En dag börjar Scott Carey sakta men säkert gå ner i vikt, trots att hans kropp är exakt lika stor som tidigare. Det låter knasigare än vad det är, för Elevation är i grunden en berättelse om mänskliga relationer, att ha överseende med varandras brister och att försöka bli en lite bättre person på kuppen.
Om man vill går det att läsa in en reflektion över Kings egna åldrande och hur han förbereder sig att lämna över stafettpinnen till nästa generation. Förhoppningsvis har han ett gäng bra år till i sig som författare, men hade detta varit hans sista bok hade det varit ett vackert, lågmält slut.
4. Dolores Claiborne

Dolores är en medelålders arbetarklasskvinna som misstänks för ett mord. Lite extra mycket eftersom hon några år tidigare var föremål för en utredning rörande mordet på sin man. King är känd för sina starka, mångfacetterade kvinnoporträtt och detta är min personliga favorit. En mycket gripande skildring av ett livsöden med starkt patos för sin huvudperson.
King leker även med strukturen, på så vis att boken saknar kapitelindelning vilket kunde ha gjort den utmattande att läsa, men som istället får effekten att man inte kan eller vill lägga ifrån sig boken.
3. Joyland

En nydumpad ung kille får en sommar jobb på ett nöjesfält med en lokal spökhistoria kopplad till en åkattraktion. Det fantastiskt fina med Joyland är att den spökhistorien inte är det centrala. Det vi investeras i är snarare den hjärtekrossade huvudpersonens väg tillbaka. Rörande, intim och annorlunda Kingroman i det mindre formatet som påminner en om att King aldrig glömt bort hur det är att vara ung och våldsamt förälskad.
2. Pet Sematary

Stephen Kings bästa skräckroman. Jurtjyrkogården är fortfarande krypande obehaglig och chockerande mörk, trots att det gått över 40 år sedan den släpptes. Som ni kanske noterat är jag generellt svag för den något mer samtida King, men Pet Sematary är trots det den läskigaste bok han skrivit hittills. Perfekt balanserad skräck som håller en på helspänn hela vägen.
1. 11/22/63

Läraren Jake Epping hittar en portal som tar honom från nutid till år 1958. Av olika skäl bestämmer han sig därefter att leva flera år i det förflutna och låta åren gå ända till 1963, för att luska ut vem som mördade John F. Kennedy och stoppa dådet.
11/22/63 är en otroligt spännande thriller sprinklad av nostalgi över det sena 50-talet men som inte heller backar från periodens väldigt mörka sidor. En stark kärlekshistoria i centrum, eleganta blinkningar till andra Kingklassiker och ett tidsresande som gestaltas med säker, trygg hand bidrar till att göra detta till den bästa och mest moraliskt komplicerade roman han skrivit.