Asket öppnar fysisk butik – här är 9 saker du inte visste om svenska modemärket

Svenska klädmärket Asket

Svenska modevarumärket Asket öppnar sin första fysiska butik. Men hur mycket vet du om det hållbara företaget som tagit basgarderoben till en ny nivå?

Kristofer Steneberg  |  Publicerad 2021-05-18 16:06  |  Lästid: 2 minuter

Det var inte i ursprungsplanen att öppna en fysisk butik för grundarna men i nästa vecka slår den upp portarna. 125 kvadratmeter på Norrmalmstorg, tidigare en Massimo Dutti-butik. Butiken slår upp dörrarna den 22 maj. Går jungfrubutiken bra väntar expansion utanför Sveriges gränser.

Här är nio saker du sannolikt inte visste om det svenska modevarumärket.

1. Kunde inte mode innan

Asket grundades av Jakob Dworsky och August Bard Bringéus – två personer utan modekunskaper som gått på Handelshögskolan i Stockholm tillsammans.  

T-shirt i 15 storlekar och elva färger är en bestseller.

2. Första produkten är fortfarande en bestseller

År 2015 kom Askets t-shirt med uttalat fokus på hållbarhet, transparens och etiskt korrekt produktion. I dag finns Askets t-shirt i tre modeller, elva färger och 15 storlekar. Den ligger dessutom högst upp i webbshoppen. 

3. Tillämpar Kaizen på kollektionen

Asket tweakar sin kollektion baserat på feedback från kunderna. Märkets permanenta kollektion är inte så permanent som man kan tro. Innan varje produktionsstart ser bolaget över alla plagg och gör ändringar och förbättringar. Här ligger dialogen med kunderna bakom. Tanken är att den permanenta kollektionen hela tiden tar små steg mot förbättring. Ordet Kaizen kommer från japanskan, betyder förbättring och används ofta i samband med aktiviteter inom bolag som strävar efter högre kvalitet med små och ständiga förbättringar.

Hyperkonsumtion och snabbt mode är ett rött skynke för Asket.

4. Kaxiga mot konkurrenter

För två år sedan målades en vägg på en populär shoppinggata i Stockholm med budskapet ”Fuck fast fashion”. Anledningen var säkerligen att peka fulfinger mot några av konkurrenterna men framför allt sätta ljus på hur hyperkonsumtion och snabbt mode påverkar samhället och miljön.

5. Extrasemester om du åker tåg

När anställda på Asket ska resa tillåts fem dagar extra semester för att de ska kunna ta tåget istället för flyget.

Askets gröna overshirt är ett kap. Men räkna inte med rea.

6. Struntar i rea

Det är aldrig rea på Asket. Istället kör bolaget med en kollektion som i princip är samma oavsett säsong. Dessutom har de transparent prissättning och är öppna med vad varje steg i processen kostar så att kunden ser exakt vad han eller hon betalar för.

7. Gillar aprilskämt mer än du

Asket älskar aprilskämt men hatar Black Friday (stänger butiken då hellre än att fånga reakunder).

Kvittot från Asket innehåller data om hur plagget påverkar vår miljö.

8. Kvittot som skattemyndigheten inte godkänner

En sanning med modifikation. Kunden får ett vanligt kvitto och ett annat. Extrakvittot är ett påverkanskvitto med all tänkbar data kring hållbarhet, vattenåtgång, produktion, frakt och framställning. Dessutom kommer plaggen med en spårbarhetslapp, istället för den klassiska ”made in…”-lappen. 

9. MC-verkstaden som blev hållbar

Huvudkontoret på Dalagatan i Stockholm var tidigare en verkstad för motorcyklar.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2021-05-18 17:24