Café kan vinna pris på Tidskriftsgalan

Jonatan Unge på omslaget till Café, samt Charlie Lindström och Hedda Stiernstedt på omslaget till Café.

Café kan vinna pris för Årets omgörning när Tidskriftspriset 2019 delas ut i november. Ett fint kvitto på att det hårda arbetet som gjorts med att göra om tidningen uppmärksammas, tycker Cafés chefredaktör Kristofer Steneberg.

Joakim Almén  |  Publicerad 2019-10-03 14:02  |  Lästid: 2 minuter

För nästan precis ett år sen bytte Café ägare och mediehus – från Aller till Egmont – och slogs samtidigt ihop med magasinet King och bildade en gemensam redaktion. Magasinen förenades i samma prenumerationslösning, där prenumeranter får totalt 12 nummer av Café och King under ett prenumerationsår. I början av 2019 gjordes Cafés magasin om med ny form, ny layout och nytt innehåll.

En stor omgörning som nu belönas med en nominering till priset för Årets omgörning när Tidskriftspriset delas ut 6 november.

Grattis till oss, och dig Kristofer! Café har blivit nominerade till Årets omgörning med Café. Hur känns det?

– Jag blir väldigt glad över att vårt hårda arbete med att göra om Café från grunden får uppmärksamhet. Vi hade redan hört att många läsare uppskattar det vi gjort men det här är som ännu ett fint kvitto.

Kristofer Steneberg och Jonatan Unge på omslaget till tidningen Café.
Kristofer Steneberg är chefredaktör för Café och King.

Vilka är förändringarna Café har gjort?

– Vi ville göra en tidning för våra prenumeranter och lösnummerköpare, de som verkligen gillar papperstidningsläsandet. Därför gick vi till botten med vad läsarna uppskattar och värdesätter. Därefter segmenterade vi både läsare och innehåll och såg då att vi faktiskt kan släppa en del läsare till sajten. Vi såg då tydligt vilket innehåll vi kunde stryka. Plötsligt blev det tydligt vilket innehåll vi skulle prioritera i print.

Har det funnits några ledord kring arbetet med att ta fram den nya layouten?

– Inte ledord kanske men vi ville lyfta Café till att bli mer premium så därför drog vi ned på tempot och tillåter större block, större ytor av bilder och text. Vi strök delar som inte passade in och adderade delar som kunde ge nytt blod till den typen av tidning.

King och Café har slagit ihop redaktionerna. Slås tidningarna ihop nu?

– Nej, båda titlarna är starka varumärken som står för lite olika saker och attraherar lite olika målgrupper. Annonsmässigt ser det väldigt bra ut, framför allt för King som kommer ut med ett 164-sidigt nummer i oktober.

Görs någon förändring under 2020?

– Vi kommer att fortsätta arbeta för att Café och King ska bli den hubb som den förtjänar att vara inom manlig livsstil. Både digitalt inklusive poddarna, i print och med våra event.

Kommer Café att vinna Årets omgörning?

– Förra året var vår AD Joakim Kullmer nominerad till Årets AD men vann inte. Jag tror på revansch i år.

Juryns motivering:

”Det blanka är det nya matta. Sveriges största magasin för män är nu mindre grabbig och mer internationell och exklusiv – men förlorar aldrig kontakten med sin hemtama målgrupp.” 

Jonatan Unge på omslaget av Café.
Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2019-10-03 14:24