Går på en launch för nya Calvin Klein-doften CK in2u och lär mig ett helt nytt ord.
Teknosexuell.
Calvin Klein har gjort en uppföljare till generation X-doften CK One (1994) som man kallar CK in2u och som, i herrversionen, har ingredienser av bland annat kakao och jamaicansk peppar.
Flaskan i glas och vit plast är designad av Stephen Burks och påminner om ett mellanting av en iPod och en joystick. Målgruppen beskrivs som ”teknosexuella 18-24-åringar”.
Jag googlar ”teknosexuell” och hittar, på en teknologs blogg (var annars?), denna förklaring av ordet: ”man som är intresserad av datorer och tekniska prylar och, utan att vara homosexuell, av sitt utseende och kläder. Ordet anspelar på metrosexuell”.
Wow!
Inte nog med det. En artikel i International Herald Tribune gör gällande att varumärket Calvin Klein inte bara hittat på termen “technosexual” på egen hand utan även fått patent på ordet i USA.
En reklamslogan för CK in2u låter: ”She likes how he blogs, her texts turn him on. It’s intense. For right now.”

Två smyg-teknosexuella män testar nya doften CK in2u. Till vänster: Cafés webredaktör Daniel Kjellsson.

Sverige är första testmarknad utanför USA för CK in2u, doften slöpps nästa månad.