Hoppa till innehåll

Eton satsar på avslappnad lyx


Svenska skjorttillverkaren Eton, grundat 1928 i Gånghester utanför Borås, gjorde comeback på årets Pitti Uomo-mässa i Florens.


”Att återvända till Pitti Uomo är som att komma hem och vi är glada över att visa upp vad Eton tänker sig kommande säsonger,” säger Olof Enckell, sortimentschef på Eton (och tidigare medarbetare på Manolo/ King).


I Florens visade Eton upp delar av sitt sortiment för våren 2025, produkter som börjar komma ut i början av nästa år, och man arrangerade även en stor fest för att markera sin närvaro på herrmodemässan.
 En nyhet för våren 2025 är att Eton satsar större på linjen Smart Casual, skjortor och andra slags överdelar som är mer avslappnade än traditionella business-skjortor (som Eton är mest känt för).


”Casualskjortorna kännetecknas av mer färg och livligare mönster,” förklarar Nicoletta Grazioli, Design Manager på Eton.

Till denna säsong har Grazioli inspirerats mycket av resor till Barcelona i Spanien där hon hittat mustiga färger och detaljrika mönster som ger plaggen mycket karaktär. Kollektionen är för övrigt döpt till ”La primavera”, vår på spanska.


”Den moderna gentlemannen värdesätter lyx och hantverk och han vill känns sig uppklädd även utanför kontoret och på semestern eller under helgen. Casual-sortimentet erbjuder en mer mångsidig garderob,” förklarar Nicoletta Grazioli.


Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.