Här är de första bilderna på delar av H&M:s vårkollektion 2009.
– Stilmässigt finns det en befriande mångfald i modet just nu. Uttryckssätten hos våra kreativa kunder är oändliga och det är mycket inspirerande. Vi lägger också fokus på hållbarhet i design och produktion och satsar på eklogiska material, säger H&M.s designchef Ann-Sofie Johansson.
Nedan följer bilder från tre olika trendgrupper.
Nyckelplagg: skräddade shorts, mönstrad skjorta, ankellånga slacks, pyjamasinspirerade plagg, blazer, lumberjacka i nylon och tunika.
Accessoarer: svarf, nylonväska, sandaler, smalt bäte.

”Art and architecture”. Nya former och färger. Tröja, cirka 150 kronor, byxa, 350 kronor.

”Timeless tailoring.” Den skräddade delen på H&M är minimalistisk i vår. Kostym, cirka 1 200 kronor.

”Retro romantic”. Rock, 800 kronor, pyjamsliknande byxa, 400 kronor.
Fotograf, Peter Gehrke, stylist, Robert Rydberg och modell Mathias Lauridsen.