Hoppa till innehåll

Flyget mer försenat än tåget – förvånande nog

Vilket är mest försenat? Statistiken säger en sak. Svenskarna tror en annan. Foto: SAS och SJ
Per J Andersson (Vagabond)

Är tågen eller flygen mest försenade? Vilken lätt fråga, tänker nog de flesta och gissar på tågen. Men om man kollar statistiken visar det sig att det är tvärtom. Sanningen är att tåget slår flyget i punktlighet.

Signalfel, nedrivna kontaktledningar, blixtnedslag och strömlöst, spårspring och solkurvor. Anledningarna till tågförseningar är många – och det är lika irriterande att få höra dem varje gång tåget står stilla mitt i ingenstans.

Denna sommar har den svenska järnvägen, där underhållet är kraftigt eftersatt, varit ovanligt drabbad. 

Men även många vintermånader med snö, is och kyla och höstar med hårda vindar brukar försena tågen. I juli i år blev det stora rubriker när tåg stod stilla i många timmar i såväl Bastuträsk som mellan Mjölby och Vikingstad. Kritiken handlade framförallt om den usla servicen och bristande information från tågbolagen.

SAS-flygplan ovan molnen.
SAS skryter gärna om sin punktlighet som. säger att 85 procent av planen kommer fram i tid. Foto: SAS

SAS skryter om det SJ får skäll för

Men kollar man på statistiken och jämför tåget med flyget så är blir många förvånande. Det gäller både en enskild sommarmånad i år som helår. 

Vanligtvis räknar Trafikanalys, den myndighet som räknar förseningsminuter hos de olika tågbolagen, med att ett tåg är försenat om det anländer mer än fem minuter sent till sin destination. Om man istället tittar på punktligheten med samma mått som flygtrafiken gör, alltså 15 minuter, är tågen mer i tid än både SAS och Norwegian, vilket bland andra SVT rapporterat om.

De punktlighetssiffror som SAS skryter med i en annonskampanj är i själva verket sämre än de som Trafikanalys redovisar för Sveriges samtliga tågbolag.

SJ X2000-tåg som kör i grönt sommarlandskap intill en blå sjö.
SJ får ofta skäll för sin bristande punktlighet, trots att den är snäppet bättre än både SAS och Norwegians. Foto: SJ

Punktligheten bättre än vad många tror

En undersökning från 2018 visade att de flesta svenskar att de tror att ungefär hälften av tågen är försenade. Var tredje trodde att färre än 40 procent av tågen är i tid. Den korrekta siffran då som nu är att ungefär nio av tio (plus minus några procent) av alla svenska tåg är i tid. Bristen på kunskap gör att många väljer bort att resa miljövänligt på fel grunder, slog SJ fast den gången.

– Om man pendlar med tåg till jobbet betyder 5 minuter jättemycket, medan 15 minuter om man ska till Paris inte betyder lika mycket, eftersom man ändå måste igenom en process på flygplatsen och hämta väskan och så vidare, sa Fredrik Kämpfe, branschchef för flyg på Transportföretagen, till SVT Nyheter efter de långa tågstoppen nyligen.

En sak skiljer sig mellan tåg och flyg. Blir flyget rejält försenat får du oftast full service. Mat, dricka och i förekommande fall hotellvistelse – och måste du sitta och vänta i en vänthall är den praktiskt taget alltid luftkonditionerad. Det kan man tyvärr inte riktigt räkna med om tåget blir stående, snarare att maten tar slut, det är stopp i toaletterna, ingen information ges och inga ersättningsbussar erbjuds, visar erfarenheterna från tågstoppen för SJ och Snälltåget i mitten av juli i år.

Inte bättre förr

Tittar man i det långa perspektivet har tågen varit ungefär lika punktliga eller försenade i decennier. Trafikanalys siffror visar att mellan 80 (ett dåligt år) och drygt 90 (ett bra år) procent av tågen har varit mer eller mindre i tid, eller mindre än fem minuter försenade som är myndighetens vanliga punktlighetsmått.

Men så var det väl inte för trettio–fyrtio år sedan? Visst kom tågen fram i tid då? 

Nej, så var det faktiskt inte, men däremot tror många det.

Faktum är att under de årtionden som brukar beskrivas som välfärdslandets guldålder, 1960–1980-talen, var de svenska tågen inte lika många, hade färre passagerare och var oftare försenade, enligt Oskar Fröidh, föreståndare för Järnvägsgruppen på Kungliga Tekniska högskolan (KTH).

– På sjuttiotalet kom bara 70 procent av tågen fram i tid, säger han. Bottennoteringen kom 1980, då nästan hälften av alla tåg var försenade. På nittiotalet började tågen bli punktligare för att i slutet av decenniet nå dagens nivå när mer eller mindre 90 procent av alla svenska tåg är max fem minuter försenade.

Punktligheten i juni 2025

Tåg i tid (max 15 minuter sena)

  • Kortdistanståg: 98,4 %
  • Medeldistanståg: 94,6 %
  • Långdistanståg: 86,4 %
  • Totalt: 96,1 %

Källa: Trafikanalys

Flyg i tid (max 15 minuter sena)

  • SAS, inrikes- och utrikesflyg, ankomst: 85,27 %
    Norwegian, inrikes- och utrikesflyg, avgång: 81,6 %
  • Arlanda flygplats (alla flygbolag): 83,22 %

Källa: Cirium, Norwegian

Tågens punktlighet april–juni 2021–2025*

Tabell över tågens punktlighet i Sverige andra kvartalet 2021–2025.

*Den här statistiken är enligt Trafikanalys ordinarie mått, alltså max 5 minuters försening.

Tabell: Trafikanalys

Artikeln publicerades ursprungligen på Vagabond.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.