Hoppa till innehåll

Första bilderna på H&M:s nya designsamarbete med Glenn Martens

Café intervjuade modeskaparen Glenn Martens som ligger bakom H&M:s nya, oväntat tillbakablickande kollektion.

Den 30:e oktober släpps H&M:s nya designsamarbete – den här gången med den belgiske modeskaparen Glenn Martens, 42. Martens, som även är kreativ chef på italienska jeansmärket Diesel och Maison Margiela (där han efterträdde John Galliano), är en av de mest ansedda ”unga” modeskaparna i dag. Han är känd för att leka med arketyper inom garderoben – plagg som t-shirts, skjortor, jeans – men omtolkade via oväntade proportioner, vridna siluetter och dekonstruerade detaljer.

Glenn Martens tillsammans med H&M:s chefsdesigner Anne Sofie Johansson

I det nya samarbetet har Glenn Martens letat efter H&M:s bästsäljare i arkivet och förvandlat dem till nya plagg med hög modegrad.

– Jag ser den här kollektionen som en familj av plagg – alla med olika personligheter och liv. De förändras precis som människor gör. För mig handlar mode om de kläder vi verkligen lever i, och att ta något välbekant och ge det en ny själ, säger Glenn Martens från Paris när Café får en pratstund med honom.

Hur hittade du just det här plaggen i H&M:s arkiv?
Jag frågade vilka som är deras mest populära och älskade klassiker – de där plaggen som människor återvänder till säsong efter säsong. Det blev t-shirts, rutiga skjortor, bomberjackor och jeans, bland annat.



Man blir på gott humör när man ser de här plaggen, roliga trompe-l’œil-tryck och ett paket med kalsonger. Det finns en hel del humor i din estetik, eller hur?
– Humor och en gnutta absurditet löper som en tråd genom mitt arbete. I mina kollektioner för Margiela finns ofta ett stråk av surrealism, medan mitt arbete på Diesel präglas av lekfullhet, små skämt och oväntade vridningar. För mig är mode något djupt vackert och hantverksmässigt – men det ska också vara roligt, levande och lite självironiskt.



Var kommer det här förhållningssättet till mode ifrån?
– Jag gissar från min belgiska bakgrund. Belgien är inte direkt känt för sin skönhet – det regnar mest hela tiden, himlen är ofta grå, och naturen är ganska sparsam. Vi har inte den storslagna naturen som i Sverige, eller den konstnärliga och arkitektoniska prakt som finns i Italien. Självklart finns det vackra platser, men överlag är landet lite dystert, lite melankoliskt. Och kanske är det just därför belgare har en så stark känsla för ironi och mörk humor – det är vårt sätt att göra vardagen ljusare, att skratta åt det som annars kunde kännas tungt. Jag tror att alla som växer upp i kalla och grå miljöer lär sig att överleva med hjälp av humor och självdistans.

Herrkollektionen i H&M-samarbetet innehåller bland annat en bomberjacka som är tillverkad med en folieinsida i framstycket och ärmarna, vilket gör att bäraren själv kan forma plagget efter önskad siluett. En rutig skjorta, i ett klassiskt mönster hämtat ur H&M:s arkiv, har samma folie­teknik för att möjliggöra ständiga förändringar i formen. Flera plagg pryds dessutom av avtagbara Glenn Martens-logotyper i kardborre, vilket uppmuntrar till personlig anpassning.
Jeansen och workwear-byxor är i oversizad passform och kan knäppas upp vid foten. Tvättar och råa kanter ger också en känsla av vintage till hoodies, t-shirts och andra vardagliga basplagg.



Vilka är dina favoritplagg i kollektionen?
Det är såklart väldigt svårt att välja favoriter bland alla sina ”barn”. Jag tycker att den här kollektionen är väldigt balanserad, med mycket lekfullhet och humor, och med en mängd olika typer av plagg. Jag tycker att alla plagg passar för olika dagar och olika tillfällen – och jag gillar dem alla.

Var hittar du inspiration i ditt arbete som modeskapare?
– Jag har ju två heltidsjobb och flera sidoprojekt, så jag har egentligen inte mycket tid i mitt privatliv för att gå på konserter, bio eller strosa runt och titta på saker. Vanligtvis jobbar jag sex till sju dagar i veckan, och när jag väl är ledig är jag oftast ute på landet med min hund, mina vänner, lagar mat och njuter av måltider.

– Därför blir de små stunderna när jag tar tunnelbanan till Margiela-kontoret faktiskt ganska speciella för mig. Det är min chans att lämna min lilla arbetsbubbla och se människor från alla möjliga håll, göra olika saker, umgås, resa – och det inspirerar mig enormt. Jag kan verkligen se hur kläder påverkar människor: hur ett par högklackade skor får någon att känna sig elegant, eller hur sneakers kan ge en känsla av styrka. Kläder har en stark påverkan på den som bär dem, och tunnelbanan blir nästan som mitt fältarbete – ibland kan det kännas intensivt eftersom jag verkligen studerar människor, men alltid med fokus på deras stil och uttryck. Ironiskt nog är det just min lilla stund av frisk luft i vardagen.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.