Hoppa till innehåll

Här är vårens vinnande accessoar

Sidenscarf från Hermès.
Daniel Lindström

Hermès sidenscarfar uppgraderar vilken outfit som helst.

Vi befinner oss i en tid när herrmodet är bekvämt dressat. Efter pandemin vill vi gärna klä upp oss igen samtidigt som vi vant oss vid bekväma och funktionella kläder. Detta har resulterat i en stil som utgår från kostymen men istället för att använda vit skjorta och slips väljer många män kanske en tunn ulltröja, piké eller t-shirt under kavajen. Och slipsen, den har ersatts av den betydligt mer sexiga och sofistikerade scarfen.

”En scarf har så mycket karaktär. Man kan bära den på flera olika sätt, beroende på hur man knyter den runt halsen. Och den adderar färg, textur och elegans till din outfit”, säger Christophe Goineau, creative director för sidenprodukter för män på Hermès.

Det franska läderhuset, som grundades 1837, har tillverkat sidenscarfar sedan mitten av 1900-talet och produktionen sker, nu som då, i Lyon-området som varit en vagga för sidenhandel och textilinnovation i Frankrike. Här sker varje steg i produktionsprocessen – från vävning, gravering, färgning och tryckning av tygerna till efterbehandling och sömnad. Jag besökte några av dessa verkstäder i höstas, och har man sett hantverket, som i flera steg sker för hand, känns varumärkets höga prisbild väl motiverad. En Hermès-scarf känns igen framför allt på rikedomen i sina färger och dess oändliga nyansvariationer. Scarfarna i herrkollektionen är inspirerade av ready-­to-wear-kollektionerna och av färgpaletterna som utvecklats av designern Véronique Nichanian.

Vårens bästa stilköp?

”Herrscarfarna har en lite annorlunda karaktär än damscarfarna. Samma exceptionella kvalitet och färgprocess, men de är lite större, hundra gånger hundra centimeter, vilket gör att de kan lindas runt halsen utan behov av en knut. Herrscarfarna är dessutom gjorda i en blandning av silke och kashmir, ­vilket ger dem något mer dämpade toner”, förklarar Christophe Goineau.

Hermès-scarfarna har fått en yngre kundkrets de senaste åren då de synts på artister som Pharrell Williams och Travis Scott. Scarfen är en statussymbol, precis som en handväska eller ett armbandsur. Många ser även en Hermès-scarf som ett konstverk och ramar in dem på väggen.

”En scarf uttrycker personlighet. Jag bär mina nonchalant, slarvigt knutna. Det ger karaktär.”

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.