Hoppa till innehåll

Här är världens mest turbulenta flygrutter – och varför det skakar mer än förr

Foto: Getty Images.
Per J Andersson

Vissa flygrutter är betydligt skakigare än andra – från Andernas bergsturbulens till Nordatlantens dolda klarluftsstötar. Vi listar världens mest turbulenta flygsträckor och förklarar varför turbulensen blir vanligare när klimatet förändras.

Måttlig till extrem turbulens inträffar tiotusentals gånger om året över hela världen. Även om det nästan alltid är över på några minuter, och utan att kaffet eller vinet skvätt ut, händer det att skadorna blir större. Bara i USA inträffade de 15 åren mellan 2009 och 2024 runt 200 flygningar där turbulensen orsakade allvarliga skador på flygplan och i vissa fall även på passagerarna, enligt US National Transportation Safety Board, rapporterar CNN.

Antalet flygningar som drabbas av allvarlig turbulens sker allt oftare. Varför? Forskarna är överens om att det har ett samband med att planeten sakta men säkert värms upp, alltså med klimatförändringarna.

Flygbild av cumulusmoln sett snett uppifrån., öppnar bilden i större format
Åskovädersturbulens är vanligast runt ekvatorn. Foto: Per J Andersson

Kaotisk luft

Turbli, en nättjänst som analyserar flygningar med turbulens, har granskat 10 000 flygrutter med hjälp av data från bland annat amerikanska National Oceanic and Atmospheric Administration och brittiska UK Met Office. Syftet har varit att rangordna planetens mest turbulenta flygrutter.

– Målet är att visa människor att även om turbulens är kaotisk, följer den vissa mönster, säger Ignacio Gallego Marcos, Turblis grundare, till CNN.

Vilken rutt är då statistiskt sett världens skakigaste? Turbli har räknat ut att det är den 20 mil korta rutten mellan Mendoza i Argentina och Chiles huvudstad Santiago. En flygning som tar dig över bergskedjan Anderna, vilket betyder att du får hisnande utsikter mot snöklädda toppar. Men utsikten har alltså ett pris: turbulens. Rutten är världens skakigaste, enligt Turbli.

Flygplan som flyger högt över molnen., öppnar bilden i större format
Klarluftsturbulens orsakas av jetströmmarna. Foto: Getty Images.

Bergsturbulens

Förklaringen: Bergskedjor är stora, orörliga hinder som förändrar luftflödet. De skapar luftvågor som kan färdas tiotals mil. När luftvågorna bryts orsakar de mycket turbulens.

– Tänk på havsvågorna som bryts in i virvlande vitt skum, säger Gallego Marcos till CNN.

Majoriteten av de 10 mest turbulenta rutterna i världen går därför över höga bergsmassiv.

I Europa går de mest turbulenta rutterna över Alperna med start och landning i Schweiz, Frankrike och Italien. I USA är de skakigaste flygrutterna de som går över Klippiga bergen där rutten mellan Denver och Salt Lake City är värst.

Klarluftsturbulens

Men allt handlar inte om berg. Det finns också något som kallas klarluftsturbulens. Det begreppet används för att beskriva turbulens nära jetströmmar, alltså vågiga floder av kraftiga vindar högt uppe i atmosfären där skakningarna orsakas av snabba förändringar av vindhastighet eller vindriktning.

– Denna typ av turbulens är farligare eftersom den är svår att upptäcka och prognostisera, säger Piers Buchanan på UK Met Office till CNN.

Jetströmmen får sin styrka av temperaturskillnaden vid USA:s östkust, där varm luft från Golfströmmen möter kall luft från Kanada.

Nordatlantiska korridoren mellan Nordamerika och Europa är är också ett område där jetströmmarna är stark. Allvarlig klarluftsturbulens förekommer därför ofta över Nordatlanten – en av världens mest trafikerade flygrutter. Det är alltså förklaringen till att flygningar från Skandinavien till Nordamerika ofta är skakiga.

Den här typen av turbulens har ökat på sistone på grund av jordens uppvärmning. 2020 var det 55 procent fler flygningar som drabbades jämfört med 1979.

Japans inrikesflyg drabbat

Ett liknande fenomen inträffar ofta på den 50 mil långa rutten mellan de japanska städerna Natori och Tokoname som är en av de mest turbulenta i Asien på grund av klarluftsturbulens. I Japan möter kylig luft från Sibirien varm luft från Stillahavsströmmar. Det ger bränsle åt en mycket stark och relativt stabil jetström under hela året.

Allt eftersom planeten värms upp intensifieras turbulensen i klarluften, enligt ny forskning, skriver CNN. Det fungerar så här: Klimatförändringarna ökar temperaturskillnaderna i den övre atmosfären, vilket gör vindhastigheterna mer volatila och resulterar i mer turbulens i klarluften där flygplan flyger.

Och det kommer att bli värre. Turbulens som är tillräckligt stark för att orsaka skador förväntas fördubblas eller till och med trefaldigas i frekvens globalt vid slutet av århundradet, enligt en studie från 2017.

öppnar bilden (gettyimages-2153434321.jpg) i större format
En passagerare dog och flera skadades när Singapore Airlines flight SQ321 mellan London och Singapore 21 maj 2024 flög in i kraftig turbulens över Myanmar. Grafik: Elmurod Usubaliev/Anadolu via Getty Images.

Åskmolnsturbulens

En tredje orsak till kraftig turbulens är åskväder och höga cumulusmoln. Och det sker oftast vid ekvatorn. Cumulusturbulensen drivs på av de starka vertikala luftrörelserna och kan vara plötsligt och kraftigt.

Den typen av turbulens finns dock inte med i Turblis ranking eftersom piloterna lätt kan förutse den och flyga runt den. Flygplan kan nämligen upptäcka stormar med hjälp av en inbyggd radar. Piloten kan på så sätt sicksacka sig runt åskvädermolnen.

Forskarna undersöker om klimatförändringar också kan öka den här typen av turbulens, eftersom en varmare atmosfär innehåller mer fukt, vilket ger bränsle åt mer intensiva åskväder.

– Sambandet mellan klimatförändringar och turbulens är ett mycket aktivt forskningsområde, säger Robert Sharman på amerikanska National Center for Atmospheric Research till CNN.

Några av världens mest turbulenta flyglinjer

Europa

  • Basel–Nice
  • Zürich–Nice
  • Lyon–Nice
  • Venedig–Génève
  • Lyon–Milano
  • Zürich–Milano

Nordamerika

  • Denver–Salt Lake City
  • Albuquerque–Denver
  • Reno–Las Vegas

Sydamerika

  • Mendoza–Santiago
  • Asuncion–Santiago
  • Ciudad de la Costa–Santiago
  • Cordoba–Mendoza

Asien

  • Lhasa–Chengdu
  • Katmandu–Paro
  • Katmandu–Lhasa
  • Natori–Tokoname
  • Natori–Osaka

Oceanien

  • Brisbane–Sydney
  • Sydney–Melbourne
  • Melbourne–Hobart
  • Brisbane–Nadi
  • Nadi–Auckland
  • Avarua–Papeete

Afrika

  • Abidjan–Nairobi
  • Addis Abeba–Antananarivo
  • Kapstaden–Durban
  • Durban–Johannesburg

Källa: Sajten Turbli – Turbulence forecast for your flight.

Artikeln publicerades först på Vagabond.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.