H&M-butiken på Hamngatan i Stockholm klockan 10 i förmiddags.
Lång kö, till stor del bestående av killar, ringlade sig upp mot Hötorget tidigt – dock långt i från samma kaos som Roberto Cavalli förra året då folk övernattade i bilar utanför.
H&M:s före detta designchef Margareta van den Bosch har varit ansvarig för samarbetet med Rei Kawakubo och fanns på plats i morse.
– Roligt att se att det är så många killar här. I Tokyo förra veckan var hälften av de cirka 2 000 kunderna på premiären killar. Herrkollektionen är väldigt stark.
Vilket är bästa köpet i herrkollektionen?
– De plagg som Rei Kawakubo gjort snarlika sina ordinarie. Vår cardigan, till exempel, är nästan identisk med modellen från Comme des Garçons Play-kollektionen.
Populärast bland kunderna på Hamngatan i morse var den dubbelknäppta trenchcoaten med skärp, skepparkavaj och byxor i kokad ull och de typiska Comme-skjortorna i flera färger.

Oskar Bergkvist, framröstad till Sveriges bäst klädda vanliga man i Café, var på plats för att köpa prickiga skjortor.

Kavaj och prickig skjorta.

Klockan 09.55. Lugnet före stormen på herravdelningen.

H&M:s marknadschef Jörgen Andersson i halsduk från Comme Des Garçons-samarbetet.

Accessoarer: skor, väska, unisexdoft och halsduk.

Utanför H&M-butiken på Hamngatan. Jag har på mig: Ullparkas, Blank, scarf, Acne, jeans, Double M och boots, NDC.

En storshoppare av herrkollektionen blir intervjuad i radio.

H&M:s för detta designchef och numer kreativa rådgivare Margareta van den Bosch.

Vans och hatt.

Först i kön till insläppet – manliga Comme des Garçons-fans intervjuas i tv.

Huggsexa om herrplaggen.