I Köpenhamn fanns chansen att titta närmare på Black Gold, den nya modekollektionen jag såg på catwalk i Bryant Park för en vecka sedan.
Diesels idé med Black Gold är att ännu tydligare profilera sig som ett modevarumärke och skaffa sig en något äldre och köpstarkare kund än vad man har på denimsidan.
På herr innehåller Black Gold inga direkta innovationer rent designmässigt. Jag har sett plaggen förr, bland annat hos Diesel och koncernkollegan Margiela, men aldrig så arbetade och med så hög finish och exklusiva material. Kläderna är detaljrika men utan logos och onödiga attiraljer.
I kollektionen ingår bland annat korta mc-jackor i skinn, figurnära kavajer, hoods i tjock bomull, urtvättade skjortor, chinos och lätta dunjackor.
Det är enkelt att plocka ihop en individuell look som känns ”lyxig rocker”.
Distributionen på Diesel Black Gold blir väldigt smal, kläderna kommer endast att säljas på NK i Stockholm och Göteborg, i den egna flagshipen på Biblioteksgatan och på webbutiken Diesel Style Lounge (www.diesel.com).
Prisbilden är hög för att vara Diesel. Skjortor kostar från 2 000 kronor och uppåt och skinnjackor från 10 000 kronor.
Här är några bilder från Diesels showroom i Köpenhamn och visningen i New York.


Rutig, urtvättad, skjorta


Stickad mönstrad tröja.


Kort dunjacka.


Svart skinnjacka.