Lacoste visade i veckan upp sin kommande höst- och vinterkollektion på Lycée Carnot under Paris modevecka. Den portugisiske designern Felipe Oliveira Baptista visade upp en kollektion som var både framåtblickande och samtidigt retro, med oväntade referenser från märkets arkiv med golf(!)-kläder. Det franska tennismärket firar i år 85-årsjubileum, och verkar ha händerna fulla.
I samband med detta lanserade man också en specialkollektion med märkets ikoniska pikétröjor där man har bytt ut den karakteristiska krokodilen på bröstet mot utrotningshotade djur. Lacoste samarbetar med International Union for Conservation of Nature (IUCN) och riktar nu sitt strålkastarljus mot tio utrotningshotade arter som får ta över krokodilens plats på bröstet.
Tenniströjorna kommer i 1 775 exemplar, samma antal som de djur som sammanlagt finns kvar av de tio olika arterna. Det är första gången i märkets 85-åriga historia som man byter ut sin logotyp, och kampanjen är en del av ett tre år långt samarbete med IUCN som går under namnet ”Save our species”.
Lacostes ”Save our species”-kollektion finns att köpa på märkets hemsida nu.