En ambitiös trendrapport om öl har nu sammanställts av ölsidan Beernews. En läsarundersökning har kombinerats med spaningar från såväl sidans egna experter som branschfolk.
Mikael Waldenström på Systembolaget är en av många som kommenterar strömningarna.
– Generellt kan man se en fortsatt förflyttning från flaska till burk, alltså att allt fler nyheter kommer i burk. Sett till försäljning ser vi att ale minskar något medan lager fortsätter öka, om än på ganska låga nivåer.
Ayla Yavuzalp representerar Sveriges Oberoende Bryggerier och lyfter något som känns lika delar en hjärtefråga, som en känga där en och annan tillverkare säkert bör känna sig träffad.
– Ursprungsmärkning är en viktig fråga för oss, konsumenten har rätt att veta var drycken är producerad och av vem. Att vilseleda konsumenten känns inte 2025.
Fyra stora öltrender 2025:
1. Traditionellt möter modernt
Undersökningen pekar på ett ökande intresse för klassiska ölstilar som ale i brittisk stil och tysk pilsner. Samtidigt ser man nymodigheter som flytande humleextrakt och olika moderna bryggtekniker svepa över branschen.
2. Intresse för svenska råvaror, men…
Intresset för öl gjord på svenska råvaror ökar. Samtidigt minskar kanske lite överraskande intresset för ekologisk öl. Ursprung verkar alltså vara viktigare än odlingsmetod när svenskarna väljer öl.
3. En mer inkluderande ölscen
Branschen har fortfarande en del utmaningar när det kommer till inkludering. Fyra av tio kvinnor känner sig fortfarande inte helt inkluderade, men samtidigt upplever många kvinnor att det skett en positiv utveckling de senaste fem åren.
4. Alkoholfritt på frammarsch
Både stora bryggerier och mindre hantverksbryggerier satsar numera på alkoholfritt öl, som blivit ett naturligt val för många ölälskare. Parallellt med detta utvecklar allt fler bryggerier sitt utbud av alkoholfri cider, must, läsk och andra alternativ.
Om konsumentundersökningen:
Beernews genomförde i december 2024 en onlinesökning bland sina läsare med hjälp av Insight Distillery. Totalt deltog 632 personer i webbintervjuer om sin ölkonsumtion, sina ölpreferenser och intresseområden inom öl.