J. Lindebergs huvudkollektion, den som visades på catwalk i Milano i januari, har uppgraderats avsevärt vad beträffar design, kvalitet och pris.
Det finns endast två så kallade presskollektioner för hela världen, en i New York och en i ett showroom i Covent Garden i London. Även distributionen blir mer selekterad från och med nu, huvudkollektionen kommer endast att säljas i egna flagships och internationella prestigebutiker. Nya yngre linjen Johan by J. Lindeberg (jeans, kavajer, skjortor, jackor) ersätter för bred distribution i en lägre prisklass.
Om man kort ska sammanfatta huvudkollektionen för hösten 2007 så handlar det om en utdragen silhuett (långa rockar, byxor med hög midja) och dyra material (kashmir och skinn).
NEWSFLASH: Här i London bekräftas även det rykte jag hört tidigare i veckan: J. Lindeberg lägger ner sin damkollektion för att i fortsättningen bara fokusera på herrmode.

Karla Newton, pr- och pressansvarig för J. Lindeberg i London.

Lång kavaj. Hel kostym från J. Lindebergs huvudkollektion kommer i höst att kosta cirka 10 000 kronor.

Rock och scarf i siden.

Lång dressad ullrock, pris cirka 9 000 kronor.

Lång kofta i kashmir.

Kort svart skinnjacka.