I samband med internationella ketchupdagen, en grej som tydligen finns, har Heinz låtit genomföra en undersökning med ett ganska chockerande resultat. Tydligen begriper hela 8 procent av panelen inte att man förvarar öppnade ketchupflaskor i sitt kylskåp. Och absolut inte i skafferiet.
Bäst har det gått för åldersgruppen 45-54 år, där 94 procent av deltagarna begriper denna självklarhet.
När det kommer till geografiska parametrar är Malmöborna (95 %) bäst på att förstå hur man förvarar sin ketchup. Därefter kommer Göteborg (91 %) och de största dumskallarna i undersökningen bor dessvärre i vår huvudstad. Här förstår bara 89 procent av deltagarna att öppnade ketchupförpackningar förvaras kallt.
Sofie Zeffer på Heinz har fått det (får man förmoda) inte särskilt tacksamma uppdraget att förklara detta för den andel av befolkningen som bara kan betraktas som förvuxna, (ganska dumma) barn.
“Som oöppnad håller Heinz tomatketchup bra i skafferiet eftersom den har en naturlig syrahalt och många av ingredienserna fungerar som naturliga konserveringsmedel. Men när ketchupen har öppnats så kan smaken påverkas av hur den förvaras – att förvara ketchupen i kylen är därför det bästa sättet att behålla den goda smaken.”
Undersökningen av 1 000 vuxna svenskar genomfördes av InsightMe mellan 15-19maj 2024.