Hela maj firar amerikanska New Balance – grundat 1906 i Boston, Massachusetts – Grey Days, en årlig hyllning av varumärkets tidlösa signaturfärg. I en månads tid släpps både nya och klassiska modeller i olika utföranden.
Bland de mest hypade lanseringarna märks bland annat:
14 maj: 1906 Loafer släpps. En nytolkning av den klassiska pennyloafern – en mix av sneaker och formellt sko som varit extremt efterfrågad sedan slutet av förra året. Pris: 1 600 kronor.

22 maj: ABZORB 2010 är en modern tolkning av 2000-talets löparskodesign. Pris: 2 000 kronor.

29 maj: 1300JP släpps bara vart femte år och är en av sneakervärldens mest åtråvärda modeller. Pris: 3 300 kronor.

– Oavsett om du är ny kund till varumärket eller en trogen följare, förkroppsligar grått det som skiljer New Balance från mängden. Symboliken kring färgen har varit central i decennier, säger Brian Lynn, global vice vd för Lifestyle-sektionen hos New Balance.