Det är inte många nya svenska modevarumärken som säljer in sin allra första kollektion till Nitty Gritty och Nathalie Schuterman.
Nikolaj d’ Etoiles, grundat av kusinerna Anders (vd) och Tobias Björkstedt (creative director), har lyckats med det.
I vad som måste vara ett av landets mest eleganta showroom och designstudios, beläget i ett före detta spa på Narvavägen på Östermalm i Stockholm, skapas ett nytt svenskt lyxmärke för män.
Nikolaj d’ Etoiles är inte bara exklusivt på en internationell nivå, de uniformsinspirerade plaggen har ett uttryck som känns klassiskt franskt korsat med ryska influenser från tsartiden.
– Målet med Nikolaj d’ Etoiles är att göra välklätt men inte uppklätt mode, säger chefsdesignern Sandra Karlsson, utbildad på Beckmans Designhögskola.
I höstkollektionen, som finns till försäljning i nämnda butiker i slutet av augusti, finns bland annat en kort arméjacka, koftkavajer, pikétröjor med högt kragstånd, en ullrock, en kostym och kashmirtröjor med tryck. Färgerna går i djupt marint, champagne och grått.
Prisbilden är högre än något annat svenskt märke: kavaj, 6 000 kronor, kostym, 7 500 kronor, rock, 9 500 kronor och skjorta, 2 400 kronor.

Kort arméjacka, 7 000 kronor.

I Nikolaj d’ Etoiles showroom på Narvavägen: Tobias Björkstedt, Sandra Karlsson och Anders Björkstedt.

Nikolaj d’ Etoiles grundades i Frankrike 2002. I augusti kommer premiärkollektionen till Nitty Gritty och Nathalie Schuterman.

Kollektionen har genomgående mycket exklusiva material, många plagg innehåller kashmir.