Få outdoor-varumärken har lyckats kombinera teknisk innovation och minimalistisk design med samma framgång som kanadensiska kultvarumärket Arc’teryx. Det Vancouver-bördiga märket har sedan starten 1989 etablerat sig som go to-valet för prylnördiga friluftsentusiaster på jakt efter de tåligaste premiumplaggen och den mest tekniska outdoor-utrustningen.

Arc’teryx rena, funktionella estetik och avancerade materialval har gjort det till ett självklart val för såväl bergsguider och äventyrare som för en bredare publik. På senare år har även modevärlden fått upp ögonen för Arc’teryx, där kollektioner som Veilance, med fokus på urbana tekniska plagg, och den växande gorpcore-trenden bidragit till att etablera varumärket som en självklar aktör, med en namnkunnig kundkrets som inkluderar artister och profiler som Drake, Frank Ocean, Kendall Jenner och Bella Hadid.
Den rena, funktionella estetiken i kombination med den kompromisslösa kvaliteten har på senare år även gjort att varumärket vuxit i popularitet bland modeeliten, som nödvändigtvis inte satt sin fot på vare sig en glaciär eller en klättervägg. Kollektioner som Veilance, med fokus på tekniska plagg designade för en urban livsstil, har, tillsammans med växande gorpcore-trenden, etablerat Arc’teryx som ett av de hetaste outdoor-varumärkena i modevärlden, med en namnkunnig kundkrets som inkluderar såväl Drake och Frank Ocean som Kendall Jenner och Bella Hadid.

Nu öppnar Arc’teryx sin första butik i Sverige. Den 397 kvadratmeter stora butiken, centralt beläget på Smålandsgatan 12 i Stockholm city, är tänkt att bli en naturlig mötesplats för äventyrare, med ett utbud som täcker in kärnsortimentet inom trail, klättring, och vinterutrustning såväl som ett välkurerat utbud av skor, ryggsäckar och accessoarer.
Som en del av Arc’teryx globala hållbarhetsinitiativ erbjuder butiken även ett ReBIRD™ Service Center – där kunder kan få sina produkter lagade och tvättade helt kostnadsfritt, för att säkerställa att utrustning håller säsong efter säsong.

”Arc’teryx har funnits på den svenska marknaden i decennier, så det är ett naturligt nästa steg att öppna vår första butik i Stockholm. Med sin starka friluftskultur och en växande grupp av passionerade äventyrare erbjuder Stockholm en fantastisk möjlighet att fördjupa vår relation med konsumenter som lever för bergen”, säger Sven Radtke, General Manager.

En mindre, exklusiv lanseringsfest för butiken kommer att hållas den 8 maj, då det kommer att bjudas på på mat från Stockholm Stadshotell och dryck Stockholms Bränneri och Stockholm Brewing Co. Bakom skivspelarna står Professor Stranger och Anna Kohlin.
OSA till festen här senast den 30 april. Obs, begränsat med platser. Åldergräns: 18 år.
Lördag den 10 maj invigs butiken med en rad aktiviteter: trail run med Sanna Holm från Vilja Movement, hangboard med Moumou och fika från Dåndimpen, samt DJ set av lokala namn som Hanna Makowsky, El Tonito och Van Vior.
Följ @arcteryxsverige på Instagram för uppdateringar om alla aktiviteter och föranmäl dig till loppet här.
Visste du att:
Namnet Arc’teryx kommer från Archaeopteryx, ett släkte som länge har betraktats som de äldsta kända fåglarna. Arc´teryx logotyp är baserad på ett verkligt fossil av Archaeopteryx som hittades i Tyskland på 1800-talet.
