Outdoormodet har aldrig varit hetare än det är just nu. Legendariske grafittikonstnären Futura samarbetar med Gore-Tex samtidigt som världens hetaste designer, Virgil Abloh, ritar hajkingkängor för jordklotets trendigaste fötter – och i Café lyfter vi varje nummer nya kängor, jackor och funktionskläder. Cafés modechef Daniel Lindström menar till och med att outdoor är den enskilt viktigaste trenden inom herrmodet just nu.
Naturkompaniet ser lite annorlunda på outdoor-hajpen. För samtidigt som trender kommer och går, prylar köps och slängs, så fortsätter företaget att sälja trotjänarna som håller. Naturkompaniets produkter kanske inte syns på en catwalk, men dyker oftare upp där livet händer. I skidbacken, den första festivalen, på vinterpromenaden eller på vandringsleden.

Naturkompaniet vill nämligen lyfta det du redan äger. Hållbarhet på riktigt handlar om att ta vara på det som redan finns, och handla sådant som kommer hålla länge. I en slit och släng-värld är det lätt att fastna i en loop där man hela tiden handlar nytt, och tvingas ersätta det som inte håller för tidens tand.
Det är därför Naturkompaniet vill hylla trotjänarna längst inne i garderoben. Kånken-ryggsäcken, den perfekta vindjackan eller kängorna som aldrig sviker. Självklart tar företaget in nya produkter och varumärken i sortimentet, men inte utan vidare. Många av storsäljarna har funnits i sortimentet i åratal, och nya prylar och kläder synas i sömmarna innan de plockas in i butikerna.

Sofie Saberski är marknadschef på Naturkompaniet. Hon berättar om kraven företaget ställer på nya produkter som ska säljas i butik.
– Det handlar om många olika delar, bland annat om funktion och att det ska passa in i vårt sortiment men även att det är produkter av hög kvalitet som vi tror kommer kunna leva kvar i vårt sortiment under många år framöver. Dessutom måste det vara producerat på ett ansvarsfullt sätt.
Vem är den typiske Naturkompaniet-kunden?
– Vi har mycket engagerade kunder som älskar att vara utomhus! De månar om hög kvalitet och lever miljömedvetet, det är en grupp som vill ha det bästa när dom ska vistas utomhus, från att hålla sig varm en vinterdag i stan till naturskön vandring och äventyrliga resor.
Trender och nyheter är något som driver på konsumtionen – hur gör man för att väcka entusiasm inför något man köpte redan förra våren, eller för flera år dessförinnan?
– Vårda det du redan har, ta hand om det och njut av att använda det. Var stolt över att nyttja dina gamla saker, säger Sofie.