Spanska biljätten CUPRA har alltid satt design i första rummet. Ett faktum som inte minst återspeglas i i bilvarumärkets första elektriska SUV – Tavascan. En modell som förenar sportig design med elektrifiering och kraftfull prestanda och tar utmanarmärket in i en ny era. Den kaxiga modellen, som nyligen visades upp från sin bästa sida under Cafés stora modefest Sveriges bäst klädda man på NK, sticker ut med lysande emblem, iögonfallande bakljus, koppardetaljer och futuristiska interiör, och blev en av Café-festens stora snackisar.

Men så har heller CUPRA aldrig varit rädda för att ta ut designsvängarna. Det senaste exemplet på detta – det experimentella designinitiativet CUPRA Design House – presenterades under Milan Design Week tidigare i år. Genom kreativa samarbeten och experimenterande med innovativa material och teknologier lägger CUPRA grunden för en ny kreativ riktning som sträcker sig långt bortom bilindustrins inkörda spår.
– Design är kärnan i allt vi gör. CUPRA Design House är ett bevis på vår besatthet av design – en besatthet som sträcker sig bortom bilvärlden till områden som kreativitet, innovation och mänsklig kontakt, säger Ignasi Prieto, Chief Brand Officer på CUPRA.

Det nya konceptet beskrivs som en kreativ plattform där teknik, estetik och nyskapande material möts för att skapa uppslukande och uppkopplade upplevelser. Ambitionen är stärka CUPRA:s position som en innovativ kraft inom modern design, att tänja på gränserna för vad design kan vara och kanske framförallt – att främja mod och nytänkande.
– Design handlar inte bara om form. Det handlar om känsla och energin som uppstår när man bryter barriärer och skriver om regler och skapar något som berör. Varje detalj speglar vår rebelliska anda, säger Jorge Diez, Chief Design Officer på CUPRA Design House.

Under designkonceptets tre grundpelare – CUPRA Collection, CUPRA Collabs och CUPRA Beyond – öppnas dörrar för kreatörer, varumärken och visionärer som vill omdefiniera vad design kan vara – från mode till möbeldesign.
– Vi vill samla kreatörer som delar vår vision – att genom design utmana det förväntade och omfamna det okända, Med inspiration från våra bilar och materialen de skapas av, vill vi bygga samarbeten som gör idéer till verklighet, säger Cécilia Taïeb, Chief Operating Officer för CUPRA Design House.

Designsatsningen har redan burit frukt. Sportplagget Adaptative Knitting Piece ur CUPRA Collection – kollektionen med innovativa livsstilsprodukter och accessoarer som alla genomsyras av CUPRA:s kaxiga design-DNA – är först ut. Prototypen, som förenar 3D-stickning med funktionell design och anpassar sig efter bärarens rörelser, är en försmak från den sportiga CUPRA Active Wear-kollektionen, som lanseras senare i år.
I det första CUPRA Collabs-släppet utmärker sig bland annat en 3D-printad anvantgardiska sneaker, designad i samarbete med Zellerfield, och en futuristisk hoodie-väst med integrerad ryggsäck – en prototyp designad i samarbete med MAM.