Så här får du större biceps, enligt norska forskare

Chocken: Dagliga hantelcurls framför spegeln med Eric Prydz ”Call on Me” i lurarna är inte nödvändigtvis den enda vägen till stora biceps.

Markus Thörnhammar  |  Publicerad 2019-04-17 12:25  |  Lästid: 1 minut

Ingen annan muskelgrupp har samma eviga attraktionskraft som Biceps Bracchi. Den tvåhövdade överarmsmuskeln har gäckat discogymmare så länge som den ståtliga österrikaren Arnold Schwarzeneggers vackert tyskklingande brytning har välsignat våra hörselgångar och de flesta av oss har någon gång håglöst curlat en hantel med kraftigt varierande framgång.

Livsstilsförebilden Arnold Schwarzenegger visar var bicepsskåpet ska stå.

Hemligheten bakom vackert svällande biceps tycks emellertid inte vara att göra 100 hantelcurls om dagen ackompanjerad av Eric Prydz Call on Me. Åtminstone är det inte hela lösningen. En norsk forskningsstudie ger nämligen vid att handen att vägen till större biceps går via… benen. Studien ifråga visar nämligen att om du tränar benen precis innan du kliver på armträningen får du, ja, mer gains helt enkelt. Detta då träning av en så pass stor muskelgrupp som benen ger din kropp en omedelbar skjuts av testosteron och tillväxthormon som i sin tur underlättar muskeltillväxt.

Knäböj – den bästa bicepsövningen vi har?

Att basövningar som knäböj är välgörande för i princip hela kroppen är måhända ingen överraskning för träningsintresserade. Men att kunna krydda sin Bro Science-tunga träningsfilosofi med en och annan forskningsstudie från vårt stolta grannland är alltid välkommet.

Källa: GQ.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-04-17 12:25