Saabs senaste reklamfilm för Gripen når inte riktigt samma höjder som Top Gun. Tänk snarare Top Gun fast det är en introfilm till ett krigsspel från 2008 blandat med Nordkoreansk propaganda. Vi snackar grön satellitkarta med rörliga krigsscenarion, snabba klipp, fly-by’s, nedräkningar, talande huvuden bakom höga bord, piloter med svart visir och plan som flyger i par.
Precis som det här är reklam för en av Sveriges största exportvaror var Top Gun till stor del en propagandafilm för det amerikanska flygvapnet. Det var flygvapnet som till stor del gjorde filmen möjlig, regissören Tony Scott hade tidigare mest gjort reklamfilm och resultatet blev rekordmånga ansökningar till flygvapnet.
Men visst är det något som saknas i Saabs film?! Just det, världens bästa actionskådis Tom Cruise som får en att glömma att det här är på riktigt, och en vapenmarknad som man som svensk är med i oavsett man vill det eller inte.
För det här är ju inte Top Gun, utan en reklamfilm för en vara. Frågan är bara om det är sånt här som lockar tveksamma typer som Ungerns premiärminister Viktor Orbán att välja Gripen framför andra plan. Känner han samma kittlande känsla när jetmotorn brassar igång? Är det då han bestämmer sig för ett spontant inköp på x antal miljarder och i samma veva godkänna Sveriges Natoansökan?