Vilka passagerare uppför sig egentligen bäst och sämst i vårt ”avlånga land”? Nu har Uber sammanställt lite statistik, baserad på förarnas ranking av passagerarna.
I toppen med nära perfekta omdömen på 4,98 av 5, placerar sig Borlänge, Falun och Östersund. Faktum är att samtliga svenska städer på listan lyckas skrapa ihop ett omdöme som är över 4,9. Nästan.
Stockholmarna placerar sig i botten av listan med det lägsta snittomdömet på 4,86. Något bättre är göteborgarna, som precis lyckas knipa en högre placering med ett snittomdöme på 4,87. Och även om denna ranking skickar de båda städerna till det svenska bottenskiktet är ju deras snitt fortfarande väldigt höga.
”Generellt har svenska resenärer ganska bra och höga omdömen, men visst finns det anledning till självrannsakning på sina ställen. Stockholmarna och göteborgarna får se till att lägga i en trevlighetsväxel så att de kan klättra uppåt på listan till nästa år,” säger Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber.
Även föraren Sirwan Jalali kommenterar.
”De flesta passagerare som åker med mig är trevliga och visar hänsyn. Det är bara ibland, när någon börjar äta, dricka eller vill stanna lite överallt på vägen, som omdömet kanske inte blir lika högt. Små saker egentligen, men de gör skillnad både för mig och för nästa resenär som kliver in.”
| Område | Genomsnittligt passageraromdöme (2024) |
| Borlänge och Falun | 4,98 |
| Östersund | 4,98 |
| Umeå och Skellefteå | 4,94 |
| Malmö och Helsingborg | 4,94 |
| Halmstad | 4,93 |
| Östergötland och Örebro | 4,92 |
| Västerås | 4,91 |
| Göteborg | 4,87 |
| Stockholm | 4,86 |