Se de första bilderna på KENZO X H&M-kollektionen

H&M släppte precis de första lookbook-bilderna på höstens designsamarbetet med KENZO.

Olle Arnell | Foto: Oliver Hadlee Pearch  |  Publicerad 2016-07-26 15:30  |  Lästid: 2 minuter

I maj kommunicerade H&M att franska KENZO blir kedjans nästa stora designsamarbete.

De kreativa ledarna Carol Lim och Humberto Leon har tillsammans med H&M skapat både en dam– och en herrkollektion inklusive accessoarer. Och i dag fick vi för första gången se en skymt av plaggen – och det är, som Cafés modechef Daniel Lindström förutspådde, mycket mönster, starka färger och individualitet.

Designerduon Carol Lim och Humberto Leon började jobba på Kenzo 2011 och har sedan dess satt sin prägel på modehuset och presenterat plagg och kollektioner i starka färger och livfulla mönster. De har dessutom bjudit på stora visningar, olika konstnärssamarbeten och kreativa digitala kampanjer för märket.

– Vi vill tänka stort, tänja på gränserna och sprida Kenzos positiva energi världen över genom samarbetet med H&M, säger Carol Lim och Humberto Leoni en kommentar.

Här är de första lookbook-bilderna från kollektionerna.

kenzo-h&m-girl-red

Modell: Isamaya Ffrench (make-up artist och en del av Theo Adams Company)

kenzo-hm-lookbook-kollektion

Modeller: Amy Sall (student, aktivist och grundare av SUNU: Journal of African Affairs) och Juliana Huxtable (konstnär, poet och DJ) 

kezo-h&m-man-green

Modell: Oko Ebombo (musiker, performancekonstnär och frontfigur i bandet 19)

Så här sade Daniel Lindström när samarbetet blev känt tidigare i år:

Vad kan du säga om Kenzo för oss som inte har stenkoll?

– Ett intressant varumärke med som grundades av Takada 1970. Det finns en butik som heter Opening Ceremony i New York som grundades av Carol Lim och Humberto Leon. Den blev väldigt omskriven och populär och det var verkligen en överraskning när de utsågs till creative directors på Kenzo. Från att Kenzo, med sin tidigare creative director Antonio Maras, var ett väldigt elegant och fint märke med mycket kostymer förändrade Carol Lim och Humberto Leon linje för Kenzo till mer streetwear och sweatshirts med tryck. När man gör en så drastisk förändring ger det en väldigt snabb och stor hype, men sen kommer alltid en reaktion och även om det inte pratas så mycket om det kan om det är Kenzo-hypen lite över.

– Kenzo som märke var som mest hajpat för 3-4 år sen. Hade samarbetet med H&M ägt rum då så hade det känts mer spännande. Man kan fråga sig om det här är helt rätt i tiden. Det känns som att Kenzo kommer att tjäna mer på det här samarbetet än vad H&M kommer att göra.

Med det sagt är Daniel ändå spänd på den kommande kollektionen.

– H&Ms samarbeten har alltid blivit en kommersiell succé i slutändan och det tor jag att det här också kommer att bli.

Kollektionen släpps den 3 november.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-04 15:25