Hoppa till innehåll

Se första bilderna på Louis Vuittons nya samarbete

Foto: Louis Vuitton

Japansk popkonst inspirerar nya Louis Vuitton-kollektionen.

För 20 år sedan kom Louis Vuittons dåvarande chefsdesigner Marc Jacobs på idén att samarbeta med den japanske konstnären Takashi Murakami. På den tiden var ett sådant möte, mellan mode och konst ganska unikt, och Murakamis färgglada Louis Vuitton-produkter kom ett definiera en helt ny era inom lyxmode.

Nu är det dags för en ny kollektion där den japanska popkonsten får pryda Keepall-väskor, bagage, plånböcker, bälten, parfymflaskor, nyckelringar och sneakers. Förutom färgglada blommor spelar den gulliga pandakaraktären Superflat en central roll.

– När Marc först bad om mitt arbete sa han: ”Jag behöver inga karaktärer. Jag vill bara att du ändrar emblemet.” Men mitt i processen gjorde Marc själv en skiss där han kopierade en panda som förekom i mina verk och skickade den till mig. Det var så mina egna karaktärer dök upp på Louis Vuitton, vilket är anledningen till att dessa ikoniska karaktärer återupplivas den här gången, förklarar Takashi Murakami.

Det franska lyxmodehuset satsar stort på den här kollektion. I dag släpptes en reklamfilm med Zendaya och produkterna släpps 3 januari och vid ett senare tillfälle i mars. Räkna med att de kommer att sälja slut.



Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.