Mansbarnet
Johan Holmström är copywriter och manusförfattare. Han skriver om samtidens trivialiteter.
Blanda vaccin-häxa!
Som ni kanske sett på stan så finns det människor i olika storlekar. Från pytte pytte till Edward Blom. Men en vaccinspruta kommer bara i en storlek. Visst borde det betyda att innehållet i vaccinsprutan är anpassat för att räcka till människor av den allra största storleken och att de små människorna alltså får mer … Continued
Par-rättegångar.
I mitt och Rs lilla äktenskap är det ungefär samma gräl som dyker upp med jämna mellanrum. De kan ta sig lite olika uttryck, men i grund och botten är det bara varianter på temat. Så om bara själva grundplåten till alla grälen kunde lösas, kanske samtliga smågräl som vilar på detta ruttna fundament skulle … Continued
Massvaccinering via missunsamhet.
Så det verkar som att nästan 20% i Sverige inte vill ta något corona-vaccin. Det kanske inte spelar roll för befolkningen som helhet, men om det är ett problem bör vi byta taktik för att övertyga dem. Hittills har argumentationen byggt på att du behöver ta vaccinet för allas skull. Ansvar, plikt etc. Verkar inte … Continued
Monetär Linkedin-upphetsning
I samband med att jag blev frilansare så kröp jag också till korset och skaffade Linkedin; den äckligaste plattformen av dem alla. Depression följde naturligtvis. Skrytet och det innehållslösa fluffet från konsulthjordarna kvävde mig nästan. Men redan efter ett par veckor började jag skryta så smått själv och nu känns det inte så farligt längre. … Continued
Till utility-monstrets försvar.
För ett antal år sedan berättade min filosofkompis Nicolas för mig att jag är ett utility-monster. Det är en person i en grupp som är mycket mer peppad inför en aktivitet än andra. Om ett gäng ska gå ut och äta är det utility-monstret som läser krog-recensioner, grubblar på vad som låter godast, bokar ett … Continued
Någon behöver åka till Mars för att göra oss glada.
Jag är mycket för att vi ska satsa pengar på att skicka folk till Mars. Främst för att det är coolt såklart, men jag tror också att det kommer ha en oväntat positiv effekt för humöret för oss på jorden. Astronauterna kommer landa på Mars. Sen tycker både vi och de att det är helt … Continued
Det glada slipsdecenniet.
Hörde en intressant grej i en podcast. Eller egentligen var det en kompis som sammanfattade vad en snubbe i sin tur sammanfattat i en podcast. I ALLA FALL. Det var en expert på katastrofer som förklarade vad som skulle hända efter corona. I grunden bekräftade han mest det vi redan gissat. 2021 blir också rätt … Continued
Tobakshandlares råa hat mot paket.
Jag vet inte mycket om tobakshandlare, men en sak vet jag och det är att de verkligen inte uppskattar att handskas med paket. Hos vilken handlare det än gäller är så finner jag att stämningen blir förbytt så snart mitt ärende uppdagas. Går jag in för att handla snus har vi ett fungerande samtal. Hej … Continued
Viss upprättelse för torftig barndom.
För någon helg sedan frågade jag min åttaåriga son om han ville kolla på en naturfilm med mig. Han ville det och vi ägnade 90 minuter åt Volga på SVT Play. Gäddor, starar och tyvärr brunstiga vildsvin. Stor succé. Efter tjugo minuter sa den vetgiriga gossen att han ville se filmen igen sen. Varför visste … Continued
Det enda jag vet om bilar är att laddhybrider är fånigt.
Att byta bil är ett konsumtionsmässigt helvete. Jag har försökt i flera år, men det går inte. Marknaden verkar vara perfekt avvägd. Det finns inte några kap att göra över huvud taget. Du får EXAKT vad du betalar för och det gör mig galen. Fler saker som gör mig galen: 1. Så fort en ny … Continued
Den knappt märkbara reklamplågan.
Allt jag ser i reklamfilmsväg nuförtiden är enstaka reklamfilmer på Youtube, samt allt jag söker upp självmant för att det är bra. Bio är enda platsen jag fortfarande nås av ett komplett, oönskat reklamblock. Och fasen vad det svider nu när man inte van längre. Allting som sker på en skärm har utvecklats de senaste … Continued
Amazons ”PR-kupp”
Att flera som jobbar i reklam- och PR-branschen, på allvar, verkar tro att Amazons översättningshaveri är en medveten kampanj, är överraskande. Den presentationen, som övertygade ett lika stort som svintrist företag om den här idén, skulle jag gärna vilja se. Ett möte så unikt bra att barder skulle sjunga sånger om det i hundra år. … Continued